روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

ه گزارش دیلی میل، پژوهشگران "دانشگاه سری"(University of Surrey) انگلیس در مطالعه اخیرشان حدود ۶۰۰ فرد را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند فرادی که در طبیعت صدای پرندگان را می‌شنوند آرامش بیشتری نسبت به افرادی که از برنامه‌های مراقبه برای ریلکس شدن استفاده می‌کنند، دارند.

طی این مطالعه پژوهشگران ابتدا از افراد خواستند که بگویند اکنون آرام هستند یا خیر. پیش از آزمایش ۳۰ درصد از افراد اظهار کردند که آرام هستند. پس از آن پژوهشگران یک فایل صوتی یک دقیقه‌ای که صدای ضبط شده پرندگان بود را برای آنها پخش کردند و پس از بررسی‌ها دریافتند اکنون ۳۹ درصد از افراد آرامش دارند. بنابراین پژوهشگران نتیجه گرفتند بودن در طبیعت بسیار بهتر از برنامه‌های مراقبه عمل می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد.

مطالعه اخیرشان حدود ۶۰۰ فرد را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که وقت خود را به پیاده روی و قدم زدن در جنگل و طبیعت می‌گذرانند آرامش بیشتری نسبت به افراد دیگری که مدیتیشن انجام می‌دهند و یا برای رهایی از استرس از اپلیکیشن‌های مراقبه استفاده می‌کنند، دارند.
بنابراین پژوهش، افرادی که در طبیعت صدای پرندگان را می‌شنوند آرامش بیشتری نسبت به افرادی که از برنامه‌های مراقبه برای ریلکس شدن استفاده می‌کنند، دارند.

دکتر "الینور راتکلیف"(Eleanor Ratcliffe) ، مدرس روانشناسی محیط زیست در دانشگاه سری، گفت: گوش دادن به صداهای طبیعت فرصتی را برای دور بودن از فشارهای روانی روزمره فراهم می‌کند. این صداها برای ذهن بسیار جالب هستند و  باعث می‌شوند استرس بودن در شهرهای پرجمعیت و ترافیک از بین برود.

وی افزود: شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بودن در طبیعت می‌تواند برای افراد سلامتی و رفاه به ارمغان آورده و فشارهای روانی را از آنها دور کند.

علاوه بر این مطالعه دیگر پژوهشگران نیز پیشتر توصیه کرده بودند که صداهایی مانند آواز پرندگان، صدای باد و آب نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر روحیه افراد داشته باشد و استرس را کاهش دهد.
 

 

 

دوری از جمع و ارتباط با افراد غریبه یکی از ویژگی های کودکان خجالتی است. کودکان خجالتی در برابر حرف دیگران حساس و بیشتر از قضاوت های منفی، به قضاوت های مثبت محتاج هستند.

برای کاهش این احساس آنان باید به این موارد توجه شود:
- همیشه احساس کودک را تأیید کنید. مثلا وقتی ترسیده است، نگویید این که ترس ندارد یا نترس. باید گفت «می‌دانم می ترسی». در صورت رد احساس کودک، او به این نتیجه می‌رسد که من هیچی نمی‌فهمم، هر چه احساس می‌کنم اشتباه است و شروع به نفی احساس خود و شخصیت خود می‌کند.

- هرگز او را به صورت مستقیم، جلوی دوستانش یا در مقابل جمع یا حتی جلوی خواهر و برادرش اصلاح نکنید. اگر کلمه ای گفت که اشتباه بود، در جمله ای به طور صحیح از آن کلمه استفاده کنید و اگر کار اشتباهی کرد، در اتاقش به تنهایی درباره کار اشتباهش صحبت کنید.

- وقتی با شما صحبت می‌کند، کارتان را متوقف کنید و با نگاه کردن به چشمانش و توجه خاص به او، به صحبت‌هایش گوش دهید.

- از او بخواهید برایتان کتاب بخواند، آواز بخواند یا فیلمی را تعریف کند. شما هم نشان بدهید که مشتاق شنیدن هستید.

- هرگز به او یا کارهایش حتی به کارهای بامزه‌اش نخندید، به ویژه در حضور دیگران؛ مگر آنکه خودش این انتظار را داشته باشد.

- بعد از ۶ سالگی (در صورت امکان با کمک مربی خصوصی) او را در زمینه یک ورزش گروهی مثل فوتبال یا بسکتبال بسازید تا در جمع دیگران، بدرخشد.

- هرگز با فرزندتان درد دل نکنید و بدی دیگران مخصوصاً همسر خود را به او نگویید.

- از ظاهر او ایراد نگیرید و او را با کسی مقایسه نکنید.

- اجازه بدهید اشتباهات بی خطر کند و در صورت نیاز بدون منت کمکش کنید. او را به خاطر اشتباهش تنبیه نکنید.

- به او احساس گناه ندهید مثلاً نگویید خسته شدم از دستت، پیرم کردی، کاش بمیرم راحت بشوم، به خاطر تو توی این خراب شده مانده‌ام، تو هم لنگه فلانی هستی و غیره، از کودک به عنوان جاسوس استفاده نکرده و با وی قهر نکنید.

- روزی پنجاه بار به جا و به موقع، به او بگویید «تو خوبی». (متشکرم پسر خوبم، ممنونم دختر خوبم و غیره)

- از خجالتی بودن او در جمع حرفی نزنید. کودکان خجالتی در برابر حرف دیگران حساس و بیشتر از قضاوت های منفی، به قضاوت های مثبت محتاج هستند.

- بعد از هر پیشرفت کوچکی او را تحسین کنید.

در اصل این یک ویژگی شخصیتی است که نباید باعث شرمندگی شود، چون نیمی از بزرگسالان فکر می‌کنند خجالتی هستند و بیش از نیمی از آن‌ها هم اذعان می‌کنند که در کودکی خجالتی بوده‌اند. این مشکلی است که با تشویق و حمایت قابل اصلاح است. خبر خوب این‌که کودکان خجالتی می‌توانند کم‌رویی‌شان را مدیریت کنند. آن‌ها فقط کمی به حمایت نیاز دارند. پس بهتر است راه‌های کمک به آنها را پیدا کنید.

منبع: ایرنا

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات بازار و افکار عمومی ایپسوس که از ۱۸ هزار فرد ۱۶ تا ۶۴ ساله در ۲۸ کشور جهان در مارس ۲۰۱۹ بدست آمده است، پنج نگرانی اصلی مردم جهان مورد بررسی قرار گرفته است. فساد مالی و سیاسی و فقر و نابرابری در صدر این نگرانی‌ها قرار دارند.

 

منبع: ایسنا

اوتیسم یا اختلال طیف درخودماندگی که با نام اختلاف نافذ رشد هم شناخته می‌شود، گروهی از سندروم‌های عصبی رشدی است که توارث چند ژنی دارد، مشخصه اصلی اوتیسم اختلال در  ارتباطات اجتماعی و رفتار‌های محدود و تکراری است، بر اساس انجمن تشخیصی روانپزشکان آمریکا اختلال آسپرگر، اختلال فروپاشنده کودکی (سندروم هلر) و سندروم رت هم در گروه اختلال طیف اوتیسم قرار می‌گیرند به طوری که آسپرگر شکل خفیف‌تر اوتیسم است و اختلال عملکرد زبانی در آن به شدت اوتیسم نیست.

این متخصص اعصاب و روان بیان کرد: در ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم تنها یک عامل واحد نقش ندارد، مطالعات دو قلویی نقش عوامل ژنتیک را  برجسته می‌داند، عوامل پیش از تولد و هنگام تولد هم می‌توانند در ابتلا به این اختلال نقش داشته باشند، از دیگر عواملی که در ایجاد اختلال طیف اوتیسم مؤثر هستند، می‌توان به سن بالای والدین در هنگام تولد فرزند، خونریزی مادر هنگام بارداری، دیابت بارداری، فرزند اول خانواده بودن، آسیب‌های بدو تولد، مشکلات تنفسی، وزن پایین نوزاد، ناهنجاری‌های مادرزادی، ناسازگاری عامل RH یا سیستم گروه خونی و بیلی روبین بالا اشاره کرد، این عوامل احتمال بروز این اختلال را در تعامل با استعداد ژنتیکی افزایش می‌دهند.


علائم اختلالات طیف اوتیسم در چند سالگی ظاهر می‌شوند؟
 اختلالات طیف اوتیسم اغلب در سال دوم تولد ظاهر می‌شوند، البته در موارد شدید فقدان علاقه به تعاملات اجتماعی حتی در سال اول هم بروز پیدا می‌کند.
روشنی زعفرانلو تأکید کرد: کودک به طور طبیعی در پنج ماهگی سر و صدا و نجوا می‌کند، در ۶ تا ۹ ماهگی ارتباط چشمی دارد و به لبخند والدینش و به نام خود در ۱۰ ماهگی واکنش نشان می‌دهد، او باید بتواند به اشیاء در ۱۲ ماهگی اشاره کند و عبارت‌های ۲ کلمه‌ای را در ۲ سالگی بیان کند، بنابراین در صورتی‌ که کودک در انجام هر کدام از این موارد ناتوان بود، به اختلالات طیف اوتیسم مشکوک می‌شویم که برای تشخیص بهتر مراجعه به پزشک ضروری است.

از نشانه‌های اوتیسم می‌توان به داشتن رفتار‌های تکراری (چرخیدن دور خود و کوبیدن سر به دیوار)، حساسیت به صدا، ترس از آغوش گرفتن، ترس از تغییر و نداشتن انعطاف پذیری، نداشتن توانایی ارتباط با همسالان اشاره کرد، پرخاشگری، تحریک پذیری و رفتار‌های آسیب زننده به خود در کودکان و نوجوانان اوتیستیک به طور شایع دیده می‌شود.


اختلالات طیف اوتیسم در کمین پسران
اختلالات طیف اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است، در نمونه‌های بالینی دختران بیشتر مبتلا به اختلالات کم توانی ذهنی هستند.

در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ برنامه پایلوت غربالگری اوتیسم در  پنج استان کشور شامل خوزستان، قم، کرمان، همدان و خراسان رضوی انجام شده است، طبق آمار به دست آمده یک درصد از جمعیت کشور از اختلالات طیف اوتیسم رنج می‌برند.

روشنی زعفرانلو بیان کرد: اختلالات طیف اوتیسم اغلب مزمن هستند و شدت و سیر بیماری متغیر است. کودکانی که بهره هوشی بالای ۷۰ دارند و آنهایی که تا سن پنج تا هفت سالگی از زبان ارتباطی استفاده کرده‌اند بهترین سیر بیماری را دارند، مداخلات رفتاری فشرده زودرس اثر‌های مثبت و عمیقی در بسیاری از موارد در اختلالات طیف اوتیسم داشته است، در برخی موارد هم این مداخلات در بهبود و عملکرد متوسط این افراد موثر بوده‌اند، رفتار‌های تکراری اغلب سخت درمان می‌شوند با وجود این اگر اعضای خانواده حمایت لازم را از کودکان اوتیستیک داشته باشند روند درمان پیشرفت می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان تأکید کرد: از جمله اهداف درمان کودکان اوتیستیک می‌توان به بهبود رفتار‌های کلیدی برای افزایش تعاملات اجتماعی، فراهم آوردن شرایط ادامه تحصیل این کودکان در مدارس عادی، رشد روابط با همسالان و افزایش مهارت‌های بلند مدت در زندگی مستقل اشاره کرد، والدین هم باید آموزش‌های روانی لازم را برای تعامل با این کودکان ببینند.

درمان‌های دارویی نقشی مؤثر در تخفیف علائم رفتاری مختل کننده دارند، هدف از درمان دارویی، کنترل پرخاشگری، رفتار‌های آسیب زننده به خود، بیش‌فعالی و نقص توجه است. موسیقی درمانی هم در پیشبرد ارتباط و بیان کودکان اوتیستیک مؤثر است، یوگا هم نقشی مؤثر در بهبود توجه و کاهش فعالیت کودکان اوتیستیک دارد.

مطالعه جدید نشان می دهد همانند استعمال سیگارهای سنتی، سیگارهای الکتریکی هم موجب اختلال در خواب افراد می شود.

این مطالعه شامل 1664 دانشجو کالج بود که 41 درصدشان سیگارهای الکتریکی استفاده کرده بودند یا استفاده می کردند. 29 درصد هم سیگارهای سنتی استفاده می کردند یا در گذشته استفاده کرده بودند.

یافته ها نشان داد در تمام این گروه ها، وضعیت خواب اکثر دانشجویان نامناسب بود. حتی در استعمال کننده های سیگارهای الکتریکی، استفاده از داروهای خواب رواج بیشتری داشت.

به گفته محققان دانشگاه ایالتی اوکلاهما، با در نظرگرفتن اینکه بین سیگار الکتریکی و خواب بی کیفیت ارتباط وجود دارد می توان به این نتیجه رسید که چقدر استفاده از این نوع سیگارها برای سلامت خطرناک بوده و می تواند مشکلات زیادی برای سلامت به همراه داشته باشد.

امروزه روان شناسان به عقاید کانت و ولف مبنی بر اینکه روان از سه بخش مجزا تفکر، احساس و اراده تشکیل شده و مکانیسم های روانی متاثر از این سه بخش هستند توجهی ندارند و اکثر آنها به جای واژه اراده از انگیزش و هیجان برای توصیف رفتار استفاده می کنند. اگر چه درابتدا بعضی از روان شناسان واژه انگیزش و هیجان را مرتبط به یکدیگر می دانستند در سال های اخیر بین این دو پدیده تفاوت اساسی قائل شدند.

پدیده انگیزش غالبا به علل رفتار و اینکه چرا انسان در ممواقع مختلف دست به رفتار های متفاوت می زند پاسخ می دهد.

به نظر هانت مسائل اصلی روان شناسی انگیزش عبارتند از:

1- چگونگی شروع و خاتمه رفتار موجود 2- شدت و انرژی فعالیت 3- وقوع رفتار تقریبی و اجتنابی و تاثیر اصل لذت- درد.4. دلایل تصاحب موضوع مورد علاقه و روابط هیجانی 5. اتخاذ تصمیم در مورد رفتار های معین. 6. انتخاب هدف دراز مدت  7. مبانی تغییرات رفتار و یادگیری 8- ثبات در رفتار معین برای دستیابی به هدف با وجود تغییر شرایط.

بر اساس نظریه کتل می توان برای هر رفتار انگیزشی 4 عامل تعیین کندده نام برد:

1- موقعیت

2- مزاج

3- هدف

4- ابزار

مورفی انگیزش را نشانه ای از واقعیت می داند و هب مف هوم انگیزش را گرایش موجود زنده به ارائه فعالیت منظم می داند.

«دکتر ایزابل والراند»، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالگاری کانادا، می گوید: « مطالعات بر وجود رابطه بین بیماری پوستی و بیماری روانی تاکید دارد. ریسک ابتلا به افسردگی بلافاصله بعد از تشخیص بیماری آکنه بالاترین میزان است.»

در این تحقیق نتایج نشان داد لازم است متخصصان در بیماران مبتلا به آکنه، علائم خلق و خوی شان را نیز مدنظر قرار دهند و درمان های اولیه را برای افسردگی آغاز نمایند.

محققان در این مطالعه از داده های مربوط به شبکه داده های سلامت بریتانیا (1986 تا 2012) استفاده کردند.

پژوهشگران دریافتند ریسک ابتلا به افسردگی حاد در طول مدت یک سال بعد از تشخیص آکنه بالاترین میزان است و در مقایسه با افراد بدون آکنه، 63 درصد بیشتر است.

به گزارش خبر گزاری مهر 30 درصد از جمعیت کشور تا سال 2050 سالمند می شوند.

برای پرداختن به این موضوع و کاهش هزینه‌های سه برابر شدن جمعیت سالمندی در ایران تنها سه دهه فرصت وجود دارد، و این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای دو برابر شدن جمعیت سالمندی خود زمان‌های بیشتری حتی تا ۱۲۰ سال فرصت داشتند. تا به امروز کشور یران جز کشور هایی با نمودار آماری جوان بوده است.

موضوع سالمندی همراه با عوارض سایر پدیده‌های ذکر شده موجب شده است تا از سه دهه گذشته، توانبخشی در کشورهای توسعه یافته جهت کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تحمیل شده بر نظام سلامت کشورها به طور جدی مدنظر قرار بگیرد.

پوشش بسیار محدود خدمات توانبخشی توسط سازمان‌های بیمه گر، نظام آموزشی سنتی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی در توانبخشی، تعرفه‌های پایین خدمات توانبخشی در مقایسه با تورم و هزینه‌های ارائه خدمت، عدم توجه به نقش بسیار مؤثر انجمن‌های علمی، منابع ناکافی بویژه منابع انسانی، فضای فیزیکی و تجهیزات توانبخشی در سراسر کشور، دخالت سایر رشته‌ها به ویژه کارشناسان تربیت بدنی در رشته‌های توانبخشی از جمله چالش‌های نظام سلامت هستند.

انتظار می‌رود که سیاستگزاران نظام سلامت در حوزه ستادی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نسبت به پوشش گسترده بیمه‌ای خدمات توانبخشی با کسب نظر کارشناسان خبره توانبخشی در کشور، لحاظ کردن توانبخشی در طرح تحول سلامت، به روز رسانی نظام آموزشی توانبخشی در کشور مطابق با استانداردهای بین المللی، ایجاد و ارتقای دفاتر توانبخشی در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و اصلاح تعرفه‌های خدمات توانبخشی مطابق با تورم و هزینه‌های تمام شده ارائه خدمات، اقداماتی را به انجام برسانند.

در کنار تمامی مسائل سیاست گذاران باید برنامه ریزی برای این تغییر کاربری جمعیت داشته باشند چرا که بالا رفتن نمودار جامعه سالمندی به این معناست که نرخ بازنشستگان و مستمری بگیران از دولت نیز افزایش می باید و در مقابل نیرو کار رو به کاهش می رود.

 

تعیین اینکه آیا مشکلات رفتاری کودک بخشی از فرایند رشد اوست یا نشانه مشکل سلامت روان، می تواند کاری دشوار باشد.

مؤسسه ملی سلامت روان آمریکا به والدین توصیه می‌کند در صورت تداوم برخی علائم به مدت چندین هفته و ایجاد تداخل در زندگی روزانه کودک، لازم است با یک متخصص روانشناس مشورت شود.

برخی علائم هشداردهنده بیماری روانی عبارتند از:

- کمترین علاقمندی به کارهای که سایرین از آن لذت می‌برند.

- کم انرژی بودن.

- خواب بیش از حد زیاد یا کم.

- رفتارهای خودآزاردهنده.

- ورزش یا رژیم بیش از حد مفرط.

- اندیشه‌های خودکشی.

- رفتارهای پرخطر یا مخرب.

گروهی بر این باورند که زن باید در خانه بنشیند و به مسئولیت‌های همسری و مادری مشغول باشد و حضورش در جامعه تنها در موارد ضروری مجاز است، اما گروهی دیگر از این نظریه انتقاد کرده و حضور اجتماعی زن را حق مشروع وی به شمار آورده‌اند.

در این رابطه پژوهشی توسط فرج الله هدایت نیا (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) در خصوص نظریه خانه نشینی زن در فقه اسلامی انجام شده است و بررسی این موضوع در آیات و روایات پرداخته و در بخشی از این نظریه آمده است: «‌رسانه های نوین امروزی توانسته زنان را در معرض آسیب‌هایی قرار دهند که در گذشته تنها با حضور در جامعه با آنها روبه‌رو می‌شدند.

زن امروز، دانش آموخته و به تکنولوژی دسترسی دارد و خانه نشینی ارتباط او را با دنیای بیرون قطع نمی‌کند، بلکه اگر فعالیت سودمندی نداشته باشد، اوقات فراغت خود را با عضویت در شبکه‌های اجتماعی یا سرک کشیدن در فضاهای مجازی و مانند آن پر خواهد کرد.

در نظر گرفته شود که دختر جوان تحصیلکرده‌ای که ناچار باشد در چهار دیواری خانه خود بماند و اوقات فراغت خود را با رسانه‌های جدید مانند ماهواره، اینترنت، گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و مانند آن بگذراند در معرض آسیب‌های بیرون از منزل قرار می‌گیرد، تحلیل اخلاقی حکم خانه‌نشینی زن تنافی ظاهری میان ادله را برطرف می‌کند، ولی به‌دلیل برخی ملاحظات و پیامدهای اجتماعی، التزام به آن دشوار است.

به‌نظر می‌رسد حکم اولی و اصلی اسلام اباحه حضور اجتماعی زن است. این حکم ناظر به شرایط عادی است و مانند سایر احکام شرعی در شرایط ثانوی تغییر می کند. مبتنی بر این تحلیل، ماندن در خانه یا حضور در جامعه فی النفسه ارزش محسوب نمی‌شود و به اقتضای جهات ثانوی، هر یک از این دو به حکم دیگری تغییر می یابد».

همدان در صدر، سیستان و بلوچستان در آخر

طبق آمارهای اطلس وضعیت زنان و خانواده که بر مبنای سرشماری سال 95 تهیه شده است حدود 62.1‌درصد از زنان کشور خانه‌دار هستند، تعداد قابل توجهی از زنان، خانه‌‏داری را شغلی پرزحمت، یکنواخت و بی‌ارزش تلقی می‏‌کنند.

اگرچه کار خانه‌داری زنان که شامل نگهداری، تداوم منابع انسانی و مراقبت از کیان خانواده است دارای ارزش اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، اما عمدتاً انجام این کار از نظر زنان پنهان و نامحسوس مانده و چندان توجهی به آن نمی‌شود. به‌طور میانگین حدود 62.1‌درصد از زنان 10‌ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار، خانه‌دار هستند.

همچنین 59.7‌درصد زنان 10‌ساله و بیشتر در نقاط شهری کشور و 68.3‌درصد زنان نقاط روستایی کشور، خانه‌دار هستند. طبق همین آمار استان همدان بیشترین تعداد و استان سیستان و بلوچستان کمترین تعداد زنان‌خانه‌دار را در بین استان‌های کشور در خود جای داده است. کارشناسان بر این باورند استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور از نرخ باروری بالایی برخوردار است و به همین دلیل حضور زنانش در جامعه متناسب با رشد جمعیت نیست.

ورود زنان به سالنامه آماری

چندی پیش معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به همکاری این معاونت با مرکز آمار ایران گفت: در جلسات هماهنگی با مرکز آمار ایران، موضوع زنان و خانواده را برای اولین بار در سالنامه آماری کشور به‌عنوان یکی از محورهای گزارش سالنامه آماری وارد کردیم.

معصومه ابتکار با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در تاریخ فعالیت‌های مرتبط با امور زنان و خانواده در کشور، نظام برنامه‌ای برای زنان و خانواده در کشور و اجرای عدالت جنسیتی است، گفت: عدالت جنسیتی نگاهی بسیار مهم و مرتبط با بحث قسط و عدالت در فلسفه و نوع نگاه دینی ماست.

یکی از طرح‌ها، زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها و در معرض آسیب شناسایی می‌شوند و برای گذراندن دوره مهارت‌های زندگی و نحوه مدیریت کسب و کار آموزش می‌بینند. امیدواریم 12‌هزار زن سرپرست خانوار به‌عنوان گروه هدف اول از این خدمات استفاده و معیشت خود را با افتخار اداره کنند.

زنان شاغل و مردان خانه‌دار

این در حالی است که امروزه در نزد بسیاری از دختران، گرفتن حق اشتغال یکی از شروط مهم ضمن عقد به شمار می‌رود، چراکه آنها نگران این مساله هستند که با ورود به زندگی متاهلی، استقلال مالی و شغل خود را از دست دهند.

همچنین با تغییرات فرهنگی در جامعه و افزایش آگاهی زوجین تعداد فرزندان خانواده ها کاهش یافته و زنان مانند گذشته مجبور نیستند تمام وقت خود را صرف به دنیا آوردن و بزرگ کردن فرزندان با تعداد زیاد بکنند و لذا میزان فراغ بال شان افزایش یافته است و بهتر می‌توانند به خودشان و علایق‌شان توجه نشان دهند.

یک روانشناس در این رابطهمی‌گوید: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی حضور اجتماعی زنان بوده تا بتوانند بر مبنای ارزش های اجتماعی و توانمندی هایشان در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی جامعه مشارکت داشته باشند.

حمید اصغری‌پور ادامه می‌دهد: فعالیت زنان در محیط بیرون از خانه باید با برنامه‌ریزی و طی یک فرآیند درست تقسیم وظایف بین همسران انجام گیرد، زیرا در غیراین صورت وقتی خانم شاغل و درآمدزاست، مسئولیت پذیری مرد کمتر و وابسته به درآمد زن می شود.

وی بیان کرد: معمولا مردها طبق نقش جنسیتی خود باید در رأس مدیریت زندگی و مسئولیت اصلی تامین معاش و تامین آن قرار گیرند و راهبردهای اصلی اقتصاد زندگی برعهده آنان باشد که این مساله می تواند بخشی از نیاز اقتدار آنان در خانه را تامین کند.

اقتدار در خانه باعث آرامش مرد می‌شود و اگر نتواند این آرامش را به‌دست آورد مبتلا به افسردگی و اختلالات عصبی خواهد شد و از سوی دیگر احساس اتکایی که زن باید نسبت به مرد داشته باشد، از زن سلب می‌شود. مردان قادر به ایفای نقش تربیتی زن در خانه نیستند و باعث خلأهای عاطفی برای فرزندان می شود و وقتی به دلایل مختلف انجام کار در بیرون از خانه از مردان سلب می شود، خانواده از هم گسیخته می‌گردد.

این روانشناس افزود: اشتغال زنان در بیرون از خانواده و تحمل فشارهایی که از توان جسمی و روحی شان خارج است، آرامش را از آنان سلب می کند و پس از بازنشستگی دچار افسردگی زودرس می شوند در حالی که بانوان خانه دار آرامش بیشتری دارند و در ارتباط گیری با فرزندانشان موفق‌تر بوده‌اند.