روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

مختار ویسانی، روانشناس کودک و نوجوان درباره اظهار کرد: نرخ شیوع دیرآموزی حدود ۹ درصد در جامعه بوده ، یعنی در هر کلاس ۳۰ نفره، معمولا بین ۲ تا ۳ نفر کودک دیرآموز وجود دارد. در مدارس حاشیه شهر معمولا از هر کلاس ۳۰ نفره، گاهی تا ۵ نفر دیرآموز هم دیده می شود، در حالیکه در مناطق با سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی بیشتر، میزان این اختلال کمتر به چشم می‌خورد.

او در ادامه گفت: این کودکان باید در مدارس عادی ثبت نام کنند البته آنها از همان روز‌های اول مدرسه، خود را با سایر کودکان مقایسه می‌کنند که باعث نوعی شوک تحصیلی و تخریب خودپنداره و تضعیف اعتماد به نفس در آنها خواهد شد، چراکه ضریب هوشی این کودکان پایین‌تر از حد نرمال، یعنی بین ۷۰ تا ٨۴ قرار دارد و به شدت کندتر از کودکان دیگر یاد می‌گیرند.

کمک به کودکان دیرآموز

ویسانی بیان کرد: اگر والدین این کودکان، حداقل ۳ تا ۶ ماه قبل از ورود به مدرسه، به صورت فشرده تمرینات توانبخشی از جمله تقویت مهارت‌های ادراکی- حرکتی، حافظه فعال، پردازش اطلاعات، حافظه دیداری و شنیداری که باعث تقویت زیربنا‌های تحصیلی می‌شوند را انجام دهند، یقینا می‌توانند کمک بزرگی به کودک خود کنند.

  کودکان دیرآموز

او در  پایان تصریح کرد: این کودکان اگر در سنین زیر ۵ سالگی شناسایی شوند به طور قطع می‌توان با آموزش‌های فشرده، ضریب هوشی آن‌ها را از  ٨ تا ۱۲ نمره افزایش داد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس و اعضای شورای مرکزی، به همراه معاونان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، روز گذشته با اعضای فراکسیون سلامت‌ روان مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار علی جلیلی رئیس فراکسیون‌ سلامت‌ روان مجلس، اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت سلامت‌ روان در بهره‌وری، نشاط اجتماعی و همچنین حمایت از برنامه‌های سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، فراکسیون سلامت‌ روان را تشکیل داده‌ایم و امروز(روز گذشته) در اولین جلسه به مسئله صدور مجوزها و موازی‌کارها و همچنین پوشش بیمه ای خدمات روان شناسی و مشاوره ای می‌پردازیم.

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نیز با قدردانی از رئیس و اعضای فراکسیون سلامت‌ روان، گفت: پس از قبول مسئولیت در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، به علت اهمیتی که مجلس شورای اسلامی در حمایت از برنامه‌های این سازمان دارد، پیشنهاد تأسیس فراکسیون سلامت‌ روان را دادیم و خوشبختانه این فراکسیون با ۶۷ عضو شکل گرفته است. 

وی ادامه داد: اولین مسئله که باید به آن اشاره شود، قوانین خوبی است که در مجلس تصویب می‌شود، اما ظاهرا در بایگانی مجلس شورای اسلامی باقی مانده‌اند یا جنبه اجرایی پیدا نمی‌کنند. نمونه آن بند (ج) ماده (۱۰۲) قانون تنظیم خانواده برنامه ششم توسعه و پوشش بیمه‌ های پایه برای خدمات روان شناسی و مشاوره ای است که تاکنون اجرایی نشده است.

حاتمی افزود: موضوع دیگر، نظارت بر برنامه‌هایی است که مجلس تصویب می‌کند. ظاهرا مجلس شورای اسلامی درگیر کارهای قانون‌گذاری و حوزه‌های انتخابیه بیمه است و به بخش نظارت توجه چندانی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع سوم، قوانین موازی است که در مجلس تصویب می‌شود. سازمان ها و ارگان‌ها به جای هم‌افزایی و همکاری درگیر حل اختلافات هستند، اکنون همه در باب آسیب‌های روانی و اجتماعی کار می‌کنند، اما در عمل کسی کاری انجام نمی‌دهد، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به عنوان سازمان فرابخشی با ۳۰ هزار عضو رسمی مسئولیت صدور مجوز و پروانه صلاحیت حرفه‌ای، نظارت تخصصی و توانمندسازی حرفه‌ای روان شناسان و مشاوران و حمایت از حقوق مراجعان و روان‌شناسان و مشاوران را برعهده دارد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، خاطر نشان کرد: انتظار می رود مجلس شورای اسلامی با قید فوریت مسئله قوانین متعارض از جمله سازمان بهزیستی و قوه قضائیه را حل کند زیرا این دو نهاد در وظایف ما مداخله و رأسا اقدام به صدور مجوز صلاحیت حرفه‌ای می‌کنند که خلاف قانون است.

حاتمی با اشاره به بحث پوشش بیمه‌های پایه برای خدمات روان شناسی و مشاوره ای، گفت: امیدواریم این موضوع حل شود و سازمان در نظارت به فعالیت‌های تخصصی روان شناسی و مشاوره کمک کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم  کرمان و راور نیز حمایت خود را از خواسته‌های سازمان نظام روان شناسی و مشاوره اعلام کرد.

احمد حاجبی نماینده وزارت بهداشت، توجه به اسناد بالا دستی را مورد تأکید قرار داد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، با تاکید بر اینکه بهتر است سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، درخواست‌های خود را جهت تصحیح قوانین، برطرف کردن نقص قوانین و سایر امور به مجلس ارائه کند، خواستار جلسه هماهنگی با حضور مسئولین اجرایی جهت رفع اختلافات گذشته شد.

در پایان این نشست مقرر شد، جلسات هماهنگی در مجلس برگزار شود و اطلاعات لازم را سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به مجلس ارائه کند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

دکتر فاطمه حسنی روانشناس و عضو انجمن روانشناسی ایران و آمریکا (APA) به سؤالاتی در خصوص اشتغال زنان پاسخ می‌دهد:

نظرتان در مورد کار کردن و فعالیت اجتماعی زنان چیست؟
مطالعات نشان داده که مشارکت زنان در امر اشتغال از قدمت تاریخی برخوردار است. تلاش زنان برای رسیدن به اشتغال در دهه‌های قبل رشد چشمگیری پیداکرده و این را می‌توان از آمارِ یابنده‌های کار پیدا کرد. امروزه درصد زنان شاغل در هر کشوری شاخصی برای رشد و توسعه آن کشور محسوب می‌شود. شرایط اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور شرایطی را ایجاد کرده تا زنان بتوانند در پویایی‌های اجتماعی و خانوادگی مشارکت‌های جدی‌تری داشته باشند.

اشتغال زنان چه کارکرد‌های مثبت و منفی بر خانواده می‌تواند داشته باشد؟
وقتی زنان بر اساس تمایل شخصی یا نیاز خانواده وارد بازار کار می‌شود، مطمئناً یکسری تغییرات در برنامه‌های زمان‌بندی، تربیتی، ایفای نقش زوجی، مسئولیت‌پذیری خانواده و... ایجاد می‌شود؛ بنابراین بانوان شاغل برای مدیریت این تغییرات باید بتوانند زمانبندی را کنترل کرده و توجه بیشتری به‌سلامت و خستگی بدنی، شرایط روانی و استرس‌های کاری داشته و در پذیرش نقش‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند؛ همچنین برای تقسیم وظایف و تعریف نقش‌های جدید جنسیتی باید با همسرانشان به توافق برسند؛ رعایت این مسائل از اهمیت بالایی برخوردار است و با این معیار‌ها می‌توان کارکرد مثبت و منفی هسته اولیه کارآمد بودن اشتغال زنان در خانواده را اندازه‌گیری کنیم. چنانچه اشتغال علاوه بر اینکه باعث می‌شود زنان از منفعت اقتصادی بهره‌مند شوند، ازنظر فرهنگی، رشد مهارت‌های اجتماعی و روان‌شناختی، هوش هیجانی، دانش و آگاهی‌های روز و تعاملات اجتماعی شرایطی را ایجاد می‌کند که زن در محیط خانواده از آگاهی و خردمندی بالاتری برخوردار باشد.

آیا کار کردن زن به بهبود مسائل خانوادگی کمک می‌کند؟
محوریت زن در خانه برای تعامل اعضای خانواده و مدیریت خانه باعث می‌شود تا استرس و فشار شغلی بیشتر شود با این وجود بسیاری از مطالعات مستند نشان داده است که اشتغال زنان با وجود اینکه استرس‌ های محیط کاری و خانه‌داری را در بردارد، می‌تواند در سلامت روانی، شخصیتی، رشد هوش و مهارت‌های اجتماعی، سازگاری آن‌ها با شرایط زندگی، رشد تفکر خلاق و حل مسئله تأثیر مثبتی داشته باشد.

اشتغال زنان در تربیت فرزندان چه تاثیری دارد؟
پژوهش‌ها ثابت کرده که مادران شاغل عزت نفس و اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و با وجود این که در ۱۶ ساعت بیداری، زمان کمتری را با فرزندانشان سپری می‌کنند، اما فرزندان آن‌ها به لحاظ هوش اجتماعی، یادگیری مهارت‌ها، قاطعیت و جرأت ورزی، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس و تفکر خلاق به‌طور میانگین مثل مادرانشان نمره بالاتری را نسبت به کسانی که مادران خانه‌داری داشتند، دریافت کردند.

خیلی وقت‌ها بانوان در شرایطی قرار می‌گیرند که به دلیل کوچک بودن کودکانشان نمی‌توانند آن‌ها را جایی نگهداری کنند؛ بنابراین اگر متولیان امور مشاغل و کار این را مدنظر داشته باشند که شرایط خانم‌ها به لحاظ فیزیکی و روان‌شناختی، اجتماعی، زیستی و ارتباط خانواده شرایط ویژه و متفاوتی نسبت به آقایان دارد و این را در سیاست‌های کلان کار و امور اجتماعی برای بانوان قرار دهند، خیلی بیشتر و بهتر می‌توان از بانوان به‌عنوان منابع انسانی استفاده کرد؛ به‌گونه‌ای که در عین حال به تربیت فرزندان هم خدشه‌ای وارد نشود.

بهترین راه‌حل برای مادران شاغل فرستادن فرزند به مهدکودک است یا پیش مادربزرگ؟ کدام راه‌حل مناسب‌تر است؟
مطالعات بیانگر این بوده است که کودکانی که ارتباط خوبی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها داشته‌اند و شاهد رابطه مسالمت‌آمیز بین والدینشان با والدینِ والدینشان بوده‌اند، از سلامت روان، تعامل شخصیتی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بالاتر برخوردار بوده‌اند؛ همچنین میزان سازگاری، انطباق و یادگیری در این کودکان بیشتر از کسانی بوده که رابطه خوبی با پدربزرگ و مادربزرگ‌هایشان نداشته‌اند، اما نمی‌توان گفت که راه‌حل مناسب برای نگهداری فرزندان مادران شاغل کدام است، زیرا هیچ‌کدام از این دو فضا را نمی‌توان گفت که صد در صد مثبت و یا منفی است.


آیا نرفتن به مهدکودک و ماندن در کنار پدربزرگ و مادربزرگ می‌تواند باعث عقب افتادن از مهارت‌های اجتماعی باشد؟
معمولاً پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قوانین سخت و قواعد اصولی را بیشتر برای فرزندانشان به کار می‌بردند و وقتی نوبت به نوه‌ها می‌رسد قاعدتاً آن پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به دلیل شرایط سنی، ناخودآگاه سختگیری‌هایشان کم می‌شود. همچنین پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به دلیل علاقه زیادی که به نوه‌هایشان دارند، نمی‌توانند با آن‌ها قاطع باشند و یا در جایی که لازم است آن‌ها را تنبیه کنند؛ درنهایت این دوست داشتن‌ها می‌تواند باعث لوس شدن بچه‌ها شود. در صورتی که چاره‌ای جز نگهداری کودک نزد پدربزرگ و مادربزرگ ندارید، حتماً باید والدینتان را در ارتباط با مسائل عاطفی، باید‌ها و نبایدها، تربیت و مهارت‌ها همسو با شیوه تربیتی خودتان کنید؛ در غیر این صورت تفاوت اصول تربیتی با توجه به گذر سریع نسلی، شاید در این زمینه آسیب‌زا باشد و باعث بروز تعارض و دوگانگی در شیوه تربیت بچه‌ها شود که البته این تعارض و دوگانگی می‌تواند سلامت کودکان را به لحاظ عاطفی، احساسی و شخصیتی خدشه‌دار کند.


بهترین سن برای رفتن کودکان به مهدکودک چه سنی است؟
ترجیحاً می‌گوییم تا قبل از سن ۴ سالگی کودکان در محیط خانواده باشند، اما از ۴ سالگی به بعد مادران شاغل می‌توانند کودکانشان را به مهدکودک بسپارند. در صورت نگهداری کودکان در مهدکودک لازم است والدین بر ارتباط فرزندشان با مربیان و متولیان مهدکودک‌ها نظارت داشته باشند تا ازنظر عاطفی لطمه‌ای به آن‌ها وارد نشود.

طلاق دوستانه، نوعی خداحافظی بی‌پایان! واژه طلاق به معنای رها شدن و به اصطلاح پایان زندگی مشترک از سوی زن و شوهر است. همان‌گونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می‌شود، چنان چه دوطرف نتوانند به دلایل گوناگون با هم زندگی کنند طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا می‌شوند. اصولا طلاق دوستانه و ارتباط پس از طلاق دو کلمه و رفتار متعارض است.
در روان شناسی طلاق، علل زیادی موجب جدایی همسران می‌شود از جمله کم شدن گذشت و فداکاری دو طرف، معترض بودن به یک سری رفتارهای طرف مقابل، اعتیاد و گاهی ارتباط همسر با نفر سوم. ما در اصطلاحات حقوقی طلاق، واژه طلاق توافقی را داریم اما طلاق دوستانه واژه جدیدی است که همچون ازدواج سفید از سوی بیگانگان در سطح افکار عمومی و متاسفانه توسط برخی شخصیت‌های الگو در حال رواج است و این کاملا مغایر فرهنگ و دین ماست.
ما طلاق دوستانه نداریم چراکه اگر قرار است طلاق، پایان زندگی مشترک باشد با ارتباط پس از طلاق کاملا مغایر است و نشان دهنده تردید فرد در تصمیم به جدایی از شریک زندگی‌اش است و نوعی خداحافظی بی‌پایان محسوب می‌شود و تکلیف فرد با خودش مشخص نیست که بالاخره در این رابطه متعهد است به تامین عاطفی، مالی و ... یا خیر؟
درباره خانم‌ها اگر قرار باشد رابطه‌ای قطع شود، دیگر ارتباط پس از آن حتی در حد تلفن آیا نیاز به رابطه عاطفی را تقویت نمی‌کند و آیا این خانم با این وابستگی می‌تواند به ازدواج مجدد و مشخص شدن تکلیف زندگی‌اش فکر کند؟ تکلیف فرزندان در این ارتباط بی‌مرز و بی‌مسئولیت والدین که گویا خودشان را فقط از ماحصل زندگی دو نفره که مراقبت و تعهد در قبال فرزندان است، رهانیده‌اند و هنوز درگیر ارتباطات عاطفی یکدیگر هستند، چیست؟
در مشاوره ترمیم روابط زناشویی گاهی به زوج‌ها توصیه می‌ شود به طور موقت از هم جدا زندگی کنند مثل سفر رفتن و در این حالت شرایط پس از طلاق را برای خود ملموس کنند تا شرایط واقعی را که زندگی‌شان پس از طلاق درگیر آن می‌شود درک کنند و بعد ببینند تصمیم عاقلانه‌ای است یا خیر؟ و این شامل تبادلات عاطفی همسران، تعهد در قبال فرزندان، مسائل مالی، ملاقات با فرزندان و ... می‌شود.
در هر صورت ادامه ارتباط پس از طلاق در واژه نامانوس بیگانه «طلاق دوستانه» یعنی تردید در تصمیم‌گیری و نوعی پوشش بر نگاه حقیرانه اجتماع بر مطلقین و این‌که زن و مرد در پس این واژه طلاق دوستانه بخواهند بر اشتباه خود در انتخاب همسر سرپوش بگذارند و به نوعی خود را از نظر ذهنی در سطح اجتماع متشخص و پیروزمندانه نشان دهند. این در حالی است که باید بپذیریم گاهی متاسفانه طلاق بهترین راه‌حل برای زندگی زوج است و گاهی البته با کمک گرفتن از مشاور و دریافت آموزش مهارت‌های زندگی و گذشتن از منیت و خودخواهی می‌توان زندگی را بهتر از قبل ساخت.

 

منبع: روزنامه خراسان

هانیه لواف روانشناس کودک درباره خودزنی کودکان اظهار کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم که کودکان شروع به خودزنی می‌کنند که باید ابتدا علت آن را جویا شویم.

این روانشناس با بیان اینکه باید علت این رفتار کودکان بررسی شود، گفت: وقتی کودکان در رسیدن به خواسته خود دچار ناکامی می‌شوند و یا برای جلب توجه دیگران، شروع به خودزنی می‌کنند.

وی افزود: برخی از کودکان شاهد خودزنی پدر و یا مادر خود هستند و این رفتار والدین را یاد می‌گیرند، چراکه یک الگو مشاهده‌ای برای آن‌هاست، بنابراین برای یافتن علت بروز این رفتار در کودکان باید ریشه یابی کنیم.

لواف با بیان اینکه کودکان نباید با خودزنی به خواسته‌شان دست یابند، گفت: در این وضعیت والدین باید نسبت به خودزنی کودک خود بی‌تفاوت باشند تا رفتار او به سمت خاموشی رود.

این روانشناس با بیان اینکه والدین در وهله اول باید نسبت به خودزنی کودک خود بی توجهی مطلق کنند، ادامه داد: اگر والدین حس می‌کنند که خودزنی کودک به سلامتی‌اش آسیب می‌زند باید از تکنیک قفل کردن کودک استفاده کنند، یعنی دستان کودک را بگیرند تا نتواند خود را بزند.

وی اضافه کرد: برخی از کودکان نمی‌توانند هیجان خود را کنترل کنند و مدیریت آن را یاد نگرفته‌اند، لذا مدیریت هیجان را باید به فرزندان خود آموزش دهیم.

لواف با بیان اینکه والدین باید از توجه مثبت به کودک در حال خودزنی خودداری کنند، گفت: پدر و مادر باید الگو مناسبی برای فرزندشان باشند و رفتار نامناسبی نداشته باشند که کودکشان یاد گیرد.

روانشناسانی که در مورد مهاجران و پناهجویان در جزیره لزبوس یونان تحقیق کرده اند گفته اند که شاهد افزایش موارد خودآزاری و خودکشی در میان نوجوانان و کودکان مهاجر و پناهجو بوده اند.

به گفته مقامات سازمان ملل، وضعیت پناهجویان در اردوگاه واقع در این جزیره بسیار وخیم است.

از اول ماه دسامبر تا کنون بیش از سه هزار و پانصد پناهجو در اردوگاه موریا اسکان داده شده اند.

شرایط اردوگاه از لحاظ تراکم ساکنان و امکانات بهداشتی و شرایط رفاهی ساکنان مناسب نیست و به گفته سازمان ملل، امکانات بهداشتی بسیار محدود است.

بسیاری از پناهجویان عازم اروپا با قایق خود را به این جزیره می رسانند با این امید که بتوانند از طریق یونان به سایر کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.

یونان عضو اتحادیه اروپا و از کشورهای عضو پیمان شنگن است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگزاری برنا؛ نسرین امیری، فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان در خصوص علت پرخاشگری کودکان و عوامل تشدیدکننده آن گفت: پرخاشگری و اعمال خشونت می‌تواند هم جنبه فیزیکی داشته باشد و هم جنبه کلامی. پرخاشگری فیزیکی کودکان گاهی نسبت به اشیاست و گاهی هم شامل اطرافیان می‌شود. بعضی اوقات لحن و محتوای کلام هم می‌تواند به‌گونه‌ای پرخاشگرانه و از روی خشم و ناراحتی باشد.

او ادامه داد: وقتی کودک شروع به پرخاشگری می‌کند، نخستین کاری که باید انجام داد توجه به محیط و پیرامون اوست که تشخیص دهیم کدام رفتار ما ناشی از خشم و عصبانیت بوده که در رفتارکودک هم انعکاس پیدا کرده است. در واقع در محیطی که افراد معمولا با خشونت و بی‌احترامی با هم حرف می‌زنند، کم‌کم حساسیت نسبت به این‌گونه رفتارها هم کمتر و به‌تدریج عادی می‌شود.

امیری به علت‌های پرخاشگری اشاره کرد و توضیح داد: در روان‌شناسی معمولا عوامل زیادی برای بروز یک رفتار وجود دارند؛ یعنی عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت باعث بروز مشکل شوند. برای شناخت این عوامل باید ابتدا به جنبه‌های بیولوژیک توجه داشت. با بررسی آزمایش‌های مختلف نتیجه گرفته شده هنگام عصبانیت بعضی قسمت‌ها در مغز و همچنین مواد شیمیایی بدن دچار تغییراتی می‌شود. تغییرات مواد شیمیایی مانند دوپامین، کورتیزول و سروتونین هم در مغز باعث بروز عصبانیت، خشم و پرخاشگری می‌شود. این تغییرات در این مواد می‌توانند ناشی از بیماری‌های درونی باشند.

این روان‌شناس افزود: البته بعضی بیماری‌ها هم می‌توانند تاثیرگذار باشند، مثلا کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند بر تحریک‌پذیری بیشتر، نداشتن تمرکز و پرخاشگری کودکان موثر باشد. بعضی عوامل بیرونی و محیطی مانند آلاینده‌ها و انواع آلودگی‌ها هم می‌توانند در این زمینه تاثیر داشته باشند اما در مورد پرخاشگری از جنبه روان‌شناسی باید گفت پرخاشگری گاهی و در بعضی موارد برای برخی افراد منفعت دارد و همین منفعت باعث می‌شود این رفتار ادامه پیدا کند. مثلا وقتی مادر با داد زدن سر فرزندش باعث می‌شود او به حرفش توجه کند. به این ترتیب کودک نتیجه می‌گیرد وقتی کسی سرش داد می‌زند، موضوع را جدی بگیرد و خودش هم با دیگران به همین صورت رفتار کند.

 

او با اشاره به اینکه گاهی رفتار والدین باعث تقویت روحیه پرخاشگری می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری موارد والدین خودشان باعث تشویق کودک به پرخاشگری می‌شوند، مثلا وقتی کودک حرف زشتی می‌زند، به‌گونه‌ای آن را شیرین‌زبانی قلمداد می‌کنند و به آن می‌خندند. گاهی همین توجه به کودک باعث تکرار این‌گونه رفتارها از طرف او می‌شود.

امیری به برخی از علائم نشان دهنده پرخاشگری در کودکان اشاره کرد و توضیح داد: توجه داشته باشیم نمایش پرخاشگری در کودکان با بزرگسالان متفاوت است، مثلا گاهی پرتاپ کردن اشیاء توسط کودکان به معنای خشم و عصبانیت نیست و بیشتر جنبه سنجش ارتفاع اجسام دارد و به نوعی یادگیری محسوب می‌شود اما اگر همین رفتارها هم تشویق شوند در آینده می‌توانند به پرخاشگری تبدیل شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک درصد دانش‌آموزان کشور نیاز به خدمات اورژانسی در حوزه آسیب‌های روانی دارند.

علیرضا کاظمی در مراسم رونمایی از طرح یاری‌گران زندگی که با محوریت توانمندسازی سفیران پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه باید نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور راه بیاندازیم، گفت: در طول چهل سال گذشته همواره با آسیب‌های اجتماعی مبارزه کرده‌ایم، اما واقعیت این است که امروز با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم که نسبت به قبل پیچیده‌تر هم شده، لذا باید استراتژی و راهبرد خود را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی روی حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازانه در آموزش و پرورش به عنوان کانون تحولات جامعه معطوف کنیم.

کاظمی تاکید کرد: امروز دیگر موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی به یک خانواده و دستگاه اختصاص ندارد، زیرا امروز همه درمعرض این آسیب‌ها هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه بر ضرورت هم‌افزایی بین دستگاه‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک استراتژی کشوری تاکید کرد و افزود: امروز همه دستگاه‌ها و نهادها باید در موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی پای کار بیایند و دغدغه‌مند باشند.

وی تاکید کرد: می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌های آموزش و پرورش، از بسیج دانش‌آموزی گرفته تا اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش استفاده کنیم.

کاظمی گفت: باید در آموزش و پرورش به دنبال ارتقای آگاهی‌، توانمندی و مهارت‌ دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی با طرح‌های مختلف باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سلامت روان و سلامت اجتماعی دانش‌آموزان زیربنای تعالی نظام تعالیم و تربیت است، گفت: در کنار سلامت جسمی، توجه به سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان  کشور ضرورت دارد.

کاظمی گفت: در غربالگری های سلامت انجام شده در وزارت آموزش و پرورش مشخص شده 30 درصد دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی در حوزه سلامت روان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و یک درصد دانش‌آموزان نیاز به خدمات اورژانسی در حوزه آسیب‌های روانی دارند که عدد کمی نیست و باید هوشیار باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اجرای طرح یاری‌گران زندگی برای اولین بار در کشور در استان کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد: با تجربیات خوب کسب شده در این طرح شاهد انعکاس آن در مدارس سراسر کشور باشیم.

 

منبع: ایسنا

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند عملکرد دو شبکه مغزی در افرادی که به خودکشی تمایل دارند، با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد فعالیت مغزی افرادی که به خودکشی تمایل دارند، از الگوی غیرمعمولی پیروی می‌کند. این تفاوت‌ها آنقدر بزرگ نیستند که بتوانند به شناسایی افرادی که سعی در خودکشی دارند، کمک کنند. “آنه لائورا وان هارملن”(Anne-Laura van Harmelen)، استاد “دانشگاه کمبریج”(University of Cambridge) گفت: ما امیدواریم که این تفاوت‌ها بتوانند اطلاعات لازم را درباره آنچه در مکانیسم‌های مغز رخ می‌دهد، در اختیار ما بگذارند.

داده‌های مورد بررسی در این پروژه، از ۱۳۱ پژوهش به دست آمده‌اند که روی اسکن مغزی بیش از ۱۲ هزار نفر انجام شده‌اند. پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که آیا الگوهای مشخصی از فعالیت مغزی در افرادی که به خودکشی تمایل دارند و یا به آن فکر می‌کنند، وجود دارد یا خیر.

بیشتر این پژوهش‌ها، افراد مبتلا به یک بیماری روحی مانند افسردگی را که سابقه خودکشی داشته‌اند، با افرادی که در شرایط مشابه بوده اما سابقه خودکشی نداشته‌اند و یا افرادی بدون مشکل روحی مقایسه کرده‌اند.

وان هارملن و همکارانش دریافتند که دو شبکه مغز این افراد، عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند. یکی از این شبکه‌ها، با قسمت‌هایی از مغز در ارتباط است که در بروز احساسات نقش دارند. دومین شبکه نیز نقش مهمی در تصمیم‌گیری دارد. این تفاوت‌ها می‌توانند به دشواری در تنظیم احساسات منجر شوند.

با وجود این شاید وجود چنین تفاوت‌هایی در مغز فقط نشان دهد افرادی که به خودکشی تمایل دارند، بیش از داشتن افکار مربوط به خودکشی، از اضطراب زیادی رنج می‌برند.

برخی از گروه‌های پژوهشی سعی دارند تا با ابداع نوعی خاص از آزمایش خون، به پیش‌بینی تمایل به خودکشی کمک کنند اما این تلاش‌ها هنوز به حدی نرسیده‌اند که در آزمایش‌های بالینی به کار روند. روانپزشکان در حال حاضر برای یافتن افرادی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، از پرسش‌نامه‌هایی استفاده می‌کنند اما این پرسش‌نامه‌ها از دقت کافی برخوردار نیستند.

این پژوهش، در مجله “Molecular Psychiatry” به چاپ رسید.

پژوهشگران معتقد هستند تغذیه بر سلامت روان و عملکرد سلول‌های عصبی تاثیرگذار است و انتخاب آگاهانه رژیم غذایی می‌تواند سلامت روان را ارتقاء بخشد؛ در این بین دیدگاه‌های مختلفی در مورد گیاهان دارویی وجود دارد که عمدتا بر تاثیر مثبت این گیاهان بر عملکرد بدن و ارتقاء سلامت روان تاکید دارد.

یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی با بیماری‌های روحی نظیر افسردگی، اضطراب، اختلالات شخصیت، اختلال دو قطبی، سایکوز، فوبیا، اختلال شناختی و مشکلات رفتاری ارتباط دارد؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب که تامین کننده نیاز بدن به تمام مواد مغذی باشد، در پیشگیری و بهبود این دسته از بیماری‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

فاطمه نوری اضافه کرد: کمبود مواد مغذی در بدن بر روی متابولیسم بعضی از داروهای مورد استفاده در بیماری های روانی موثر است؛ بنابراین رژیم غذایی مناسب باعث بهبود اثرگذاری داروها نیز می شود.

وی با بیان اینکه یافته‌های علمی نشان می‌دهد که کاهش وزن در افراد چاق یا کسانی که اضافه وزن دارند به بهبود سلامت روان کمک خواهد کرد، گفت: کاهش و افزایش قند خون نیز بر وضعیت روانی مانند افسردگی و موثر است؛ بنابراین حفظ قند خون در سطح طبیعی اهمیت دارد؛ تمایل افراد به مصرف شیرینی در هنگام مواجهه با استرس هم به دلیل تاثیر آن در ایجاد حس آرامش است.

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین گفت: مصرف میزان کافی غلات یا غذاهای دارای غلات مانند نان سبوس دار و برنج قهوه‌ای توصیه می‌شود و دریافت کم کربوهیدرات تاثیر منفی بر حالات روحی دارد.

او با یادآوری این نکته که کمبود ویتامین D در ابتلا به افسردگی، اختلالات خلقی و شناختی تاثیرگذار است؛ گفت: سطح مناسب ویتامین D در بدن برای درمان افسرگی مفید است.

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بهترین راه دریافت ویتامین D تماس با نور آفتاب به میزان دست کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز است. البته مصرف غذاهایی همچون ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده با ویتامین D نیز مفید خواهد بود.

نوری خاطرنشان کرد: روغن ماهی در بسیاری از بیماری‌های روانی مانند افسردگی، شیزوفرنی، افسردگی و اختلال دو قطبی مفید است.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: مصرف ماهی و مکمل امگا ۳ در بهبود عملکرد شناختی و زوال عقلی نقش دارد؛ به همین دلیل مصرف دست کم دو بار در هفته ماهی در بزرگسالان توصیه می شود.

او اضافه کرد: در صورتی که فردی دریافت کافی ماهی نداشته یا نیاز به مصرف مکمل امگا ۳ داشته باشد، استفاده از این مکمل به همراه وعده غذایی که حاوی چربی است توصیه می‌شود.

نوری گفت: رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی بر سلامت روان تاثیر مثبت دارد. داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه ای شامل رژیم حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزی، همراه با مصرف غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی، غذاهای دریایی، مغزها، دانه ها، روغن زیتون و مصرف کمتر گوشت قرمز و شیرینی باعث جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی می شود. این نوع رژیم غذایی باعث تاخیر تخریب سلول های عصبی نیز خواهد شد.

به گفته این کارشناس و براساس یافته‌های علمی، مصرف زردچوبه به دلیل داشتن «کورکومین» منجر به محافظت از سلول های عصبی و منجر به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شود و در درمان افسردگی مفید است.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: مصرف پیاز، زنجبیل، زردچوبه، پونه، رزماری، سیر، سیب، آلبالو، شکلات تلخ، انگور، آب انگور، پرتقال، گریپ فروت و چای(سفید، سبز، سیاه) بر سلامت مغز تاثیر مثبت دارد.

او به افراد مبتلا به اضطراب توصیه کرد که میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهند و افزود: کافئین در چای، قهوه، نوشابه و شکلات تلخ وجود دارد؛ این افراد می‌توانند چای سبز را جایگزین قهوه کنند؛ البته به آنان توصیه می‌شود که دریافت قند، شکر و محصولات غذایی شیرین شده با شکر را کاهش دهند.

نوری همچنین با یادآوری این که دریافت روزانه مکمل مولتی ویتامین مواد معدنی نیز مفید است، گفت: مصرف یا حتی بوییدن گیاه اسطوخودوس نیز باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه افت قند خون را عاملی موثر در بروز اضطراب دانست و بر داشتن برنامه غذایی منجر به حفظ سطح طبیعی قندخون تاکید کرد و گفت: افراد مبتلا به اختلال دو قطبی باید مصرف شکر و کافئین را کاهش دهند.

 

منبع: ایسنا