روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

نتایج بررسی های محققان آلمانی نشان می دهد که افکار شما می تواند بر روی مغزتان تاثیر گذاشته و حتی آن را به صورت فیزیکی تغییر دهد.

 و به نقل از خبرگزاری مهر، تحقیقات یادشده حاکی است که یک ساعت آموزش و تلاش برای تغییر افکار از طریق یک رابط کاربری رایانه ای قابل اتصال به مغز می تواند تغییرات اساسی در مغز انسان به وجود آورد.

مطالعه جدید یادشده که بر روی مغز تعدادی از افراد داوطلب صورت گرفته نشان می دهد که تحریک افکار و آموزش مغز با استفاده از رابط های کاربری پیچیده مرتبط کننده مغز و رایانه تغییراتی در مرکز مرتبط با بینایی مغز به وجود می آورد.

بر همین اساس هر چه میزان استفاده از رابط کاربری مذکور افزایش یابد، تغییرات فیزیکی بخش مرتبط با بینایی در مغز افزایش یافته و این امر بر روی توانایی های شناختی مغز تاثیر مثبتی می گذارد.

به گفته دکتر تیل نیرهاوس از موسسه مکس پلانک دیگر تردیدی وجود ندارد که تمرینات فشرده برای افزایش قابلیت های مغز باعث بیشتر شدن انعطاف پذیری و توانمندی آن می شود. این بدان معناست که مغز انسان در برابر محرک های بیرونی که دریافت می کند واکنش های سریع تر و دقیق تری نشان می دهد. محققان معتقدند ایجاد چنین تغییراتی در مغز انسان در آینده زمینه را برای افزایش هوش و توانمندی های حواس مختلف بشر فراهم می کند.

دانشمندان برای اولین بار، مکانیزمی که باعث منظم شدن امواج ریتمیک مغز می‌شوند را شناسایی کرده‌اند. این امواج، نقشی کلیدی در دائمی شدن خاطرات ما دارند. بر اساس این تحقیقات، خاطرات تحت تاثیر یک فرآیند تثبیت، دائمی شده و قوی‌تر‌ می‌شوند. امواج مغزی در این فرآیند نقش مهمی بازی می‌کنند.
 
این تحقیقات نشان می‌دهند، ضریب مقاومت موج (SWR) که یکی از امواج موثر در تثبیت خاطرات است، تحت تاثیر مهار سیناپسی می‌باشد. این امواج به مغز کمک می‌کنند، تا انسان بتواند هر آنچه تجربه کرده یا یاد گرفته است را به سرعت به خاطر بیاورد.
SWR یکی از سه موج اصلی مغز است، که از ناحیه‌ی هیپوکامپوس نشأت می‌گیرد و نقشی کلیدی در ساخت خاطرات دارد. پیتر جوناس، استاد مرکز علوم و تکنولوژِی اتریش می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد، مهارهای سیناپسی که بسیار دقیق زمانبدی شده‌ اند، تولید کننده‌ی امواج SWR هستند.»
 
دراین آزمایش که بر روی موش‌‌ها انجام شده است، هدف پیدا کردن مکانیزم ‌امواج ‌SWR بود، تا مشخص شود این امواج از طریق تحریک یا از طریق مهار در نقاط اتصال سلول‌های مغزی یا همان سیناپس‌ها تولید می‌شوند. نتایج حاکی از آن است که هم فرکانس رخداد مهاری و هم فرکانس رخداد تحریکی در سیناپس، در طی SWR افزایش می‌یابد. اما مشاهده شد، که در حین تولید SWR، مهار سیناپسی بر تحریک سیناپسی غالب شده و آن به این معنی است که مهار سیناپسی عامل شکل‌گیری تناوب و شکل امواج SWR است.
 
در آخر، محققان نورن‌هایی را شناسایی کرده‌اند، که خروجی مهاری به نورون‌های دیگر می‌فرستند و به طور عمده مسئول ایجاد امواج SWR هستند. جیان گان دانشجوی پست دکترا در دانشگاه IST اتریش، در مقاله‌ایی که در مجله‌ی نورن منتشر کرده می‌گوید: «مهار، زمان‌بندی دقیق شلیک عصبی را تضمین می‌کند و در تثبیت حافظه و دائمی شدن خاطرات بسیارحیاتی است.»
 
 
منبع: مجله علمی ایلیاد
 

 نتایج یک مطالعه جدید نشان داد کودکانی که مدت زمان زیادی را در جلوی نمایشگر تلویزیون و گوشی‌های هوشمند می‌گذرانند، به تغییرات ساختاری در مغز دچار شده و در مقایسه با هم سن و سالان خود در امتحانات نمرات پایین‌تری می‌گیرند.

 و به نقل از ایرنا، پژوهشگران مرکز پزشکی بیمارستان اطفال سینسیناتی در تحقیقات اخیر خود دریافتند یکپارچگی ساختاری در بین اتصالات موجود در ماده سفید (white matter) مغز کودکانی که به طور روزانه بازه‌های زمانی طولانی را در برابر نمایشگرهای تلویزیون، تبلت، گوشی‌های هوشمند و یارانه می‌گذرانند، در مقایسه با سایرین کمتر است.

این تیم تحقیقاتی برای اثبات فرضیه تاثیر منفی استفاده طولانی مدت از این دستگاه‌ها بر روی مغز کودکان، مغز ۴۷ کودک سالم بین ۳ تا ۵ سال را مورد بررسی قرار دادند. در جریان این تحقیقات، کودکانی که در طول روز مدت زمان زیادی را به استفاده از این دستگاه‌ها اختصاص می‌دادند، یکپارچگی ساختاری کمتری را در بین اتصالات موجود در ماده سفید مغز خود نشان داده و در تست‌های مربوط به مهارت‌های لغوی و خواندن و نوشتن امتیازات پایینتری کسب کردند.

جان هاتن مولف ارشد این پژوهش با اشاره به افزایش روزافزون مدت زمانی که کودکان در خانه و مدرسه به کار کردن با این دستگاه‌ها می‌گذرانند، می‌گوید: یافته‌های این پژوهش بر اهمیت درک پیامدهای چشم دوختن‌های طولانی مدت به صفحه دستگاه‌های الکترونیک بر مغز به ویژه در کودکان تاکید می‌کند تا والدین و سیاست‌گذاران بتوانند محدودیت‌های لازم را برای زمانی که به این کار اختصاص داده می‌شود، اعمال کنند.»

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا(AAP) توصیه می‌کند تا زمان خیره شدن به نمایشگرهای وسایل الکترونیک در طول روز به یک ساعت محدود شده و در زمان‌ها و مکان‌های خاصی چون به هنگام صرف غذا یا در اتاق خواب ممنوع شود.

محققان دانشگاه ایالت میشیگان، امواج ذهنی کودکان را زیر نظر گرفتند تا ببینند چقدر به اشتباهاتشان خودشان توجه می‌کنند. یافته‌های پژوهش جدیدی نشان می‌دهد کودکانی که فکر می‌کنند با سخت‌کوشی می‌توانند باهوش‌تر شوند، از آنهایی که فکر می‌کنند سطح هوش‌شان غیرقابل تغییر است، احتمال بیشتری وجود دارد که بعد از شکست‌هایشان، دوباره روی پای خود بایستند.
محققان اعتقاد دارند، علت این اتفاق این است که کودکانی که دارای این ذهنیت هستند که هوش قابل تغییر است، نسبت به کودکانی که فکر می‌کنند هوش تغییرناپذیر است، بیشتر بر روی اشتباهات و مشکلات تمرکز می‌کنند. محقق پژوهش «هانس شرودر»، دانشجوی دکترای روان‌شناسی دانشگاه ایالت میشیگان می‌گوید: «پیامد اصلی این مطالعه این است که باید به دقت، به اشتباهاتمان توجه کرده و از آن‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری بهره ببریم.»
در این تحقیق پژوهشگران ابتدا با ۱۲۳ کودک با متوسط سنی ۷ سال، برای تعیین این‌که ذهنیت مترقی یا ذهنیت ثابت دارند، مصاحبه کردند. از کودکان سوالاتی از این دست پرسیده شد: «بچه‌ای رو تصور کن که فکر می‌کنه همیشه می‌تونه باهوش و باهوش‌تر بشه. چقدر باهاش موافقی؟»
پس از آن محققان در حالی‌که کودکان تکلیفی را روی کامپیوتر انجام می‌دادند که در آن باید هنگام دیدن تصاویر مخصوصی کلید فاصله کیبورد را می‌فشردند، امواج مغزی‌شان را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران پاسخ‌های مغزی با فاصله‌ی نیم‌ثانیه، از وقتی که کودکان در این فعالیت مرتکب اشتباهی می‌شدند، را تحلیل کردند. محققان بیان داشتند: «در کل، پاسخ مغزی بزرگتر به این معنا است که فرد بیشتر به اشتباهش توجه می‌کند.»
یافته‌های این تحقیق نشان داد کودکانی با ذهنیت مترقی، در مقایسه با کودکان دارای ذهنیت ثابت، بیشتر احتمال دارد پس از اشتباه کردن پاسخ مغزی بزرگتری داشته باشند. محققان می‌گویند این امر نشان می‌دهد کودکانی که ذهنیت مترقی دارند، بیشتر به اشتباهاتشان توجه می‌کردند. علاوه بر آن این پژوهش مشخص کرد، کودکانی با این ذهنیت در مقایسه با کودکان دارای ذهنیت ثابت به احتمال بیشتری پس از ارتکاب اشتباه، دقت خود را در انجام تکلیف بهبود بخشیدند.
این پژوهش همچنین نشان داد که کودکان با ذهنیت ثابت هم می‌توانستند دقت‌شان در انجام تکلیف را افزایش دهند؛ اما به شرطی که به دقت به اشتباهاتشان توجه می‌کردند. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهایی کاربردی برای والدین و معلمان داشته باشد. محققان اظهار داشتند: «دلداری دادن کودکان وقتی که مرتکب اشتباه می‌شوند ظاهراً واکنشی طبیعی است؛ اما انجام این کار از طریق بعضی راه‌ها ممکن است حواس کودکان را از درس گرفتن از اشتباهشان پرت کند. به جای نادیده گرفتن اشتباهات کودکان، والدین و معلمان می‌توانند به آن‌ها این نصیحت را بکنند که اشتباهات اتفاق می‌افتند، پس بیا توجه کنیم و ببینیم کجای کار اشتباه شد و حلش کنیم.» این پژوهش در روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ به طور آنلاین در مجله Developmental Cognitive Neuroscience منتشر شده است.
 
 
منبع: مجله علمی ایلیاد

لیلا شقاقی متخصص روانشناسی درباره کودکان اظهار کرد: داشتن دوستان خیالی برای  کودکان  در مراحل ابتدایی رشد، عادی  خواهد بود.  ۶۵ درصد از کودکان در سن هفت سالگی دوست خیالی داشته‌اند. اولین زمان برای داشتن دوستان خیالی بین ۳ تا ۱۱ سالگی است. حضور دوستان خیالی نباید باعث نگرانی والدین شود، آنچه که مهم است این است که چه چیزی باعث می‌شود کودکان این شخصیت‌ها را بسازند یا اینکه چرا بعضی از بچه‌ها آنها را اختراع می‌کنند و برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. ساختن دوست خیالی یک بخش هنجاری رشد است. همه کودکان دوست خیالی ندارند و دوست خیالی کودکان  نشانه‌ای از هوش اضافی آن ها  نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: دوست خیالی نشانه رشد هوش اجتماعی در یک کودک است. روابط با موجودات تخیلی نیاز کودک به دوستی را برآورده می‌کند که در بین فرزندان اول و یا تک فرزندان متداول‌تر است. تحقیقات نشان داده است بچه‌هایی که دارای دوستان خیالی هستند با آن ها رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند، در بزرگسالی خود خلاق‌تر از کودکانی می‌شوند که دوست خیالیشان ثابت است و تغییری نمی‌کند. دختران کوچک معمولاً با همراهان خیالی خود، که اغلب شکل حیوانات کودک یا انسان های کودک هستند، نقش مهربانی و معلمی را بر عهده می‌گیرند.  دوستان خیالی پسرهای کوچک اغلب شخصیت‌هایی مانند ابرقهرمانان یا موجوداتی با قدرت هستند که از آن‌ها شایستگی بیشتری دارند.

شقاقی بیان کرد: دوستان خیالی به بچه ها کمک می‌کنند تا سه نیاز اساسی روانشناختی مانند صلاحیت، ارتباط و استقلال را که در تئوری خودمختاری تعیین شده است را برآورده می کنند. کودکان وقتی نقش رهبری را با همراهان خیالی خود بر عهده می‌گیرند، احساس صلاحیت می‌کنند. کودکان به همان روشی که با دوستان واقعی در ارتباط هستند با موجودات خیالی ارتباط برقرار می‌کنند و به بچه‌ها اجازه می‌دهند موقعیت‌های اجتماعی را با عواقب صفر شبیه‌سازی کنند. دوستان خیالی استقلال کودک را تسهیل می‌کنند. دوستان خیالی حس کنترل را به بچه‌ها می‌دهند. بچه‌ها آنها را مجاب می‌کنند، با آنها داستان می‌سازند تا مورد حمله دیگران قرار نگیرند. اما این می تواند برای والدین بسیار ناامید کننده باشد.

وی متذکر شد: هر چند بیشتر والدین نسبت به خیالبافی‌های فرزندشان آگاهند و آن را به‌عنوان بخشی از زندگی او پذیرفته‌اند، اما پذیرش یک دوست خیالی و نامرئی کار چندان آسانی نیست، به خصوص  کودکان با تمام وجود از آن موجود خیالی که گاهی اوقات با اسامی‌ عجیب و غریب نیز نامیده می‌شود، دفاع کرده و دوست دارند که والدین نیز او را یکی از افراد خانواده بدانند و باور داشته باشند. نحوه ی برخورد با این مسئله باید به گونه ای باشد که نه تمرکز زیاد صورت گیرد و کودک را به این کار تشویق کرد و نه به صورتی تند و تهدیدآمیز با کودک برخورد کرد.

ساعت20 پنج شنبه //////

شقاقی تأکید کرد: هرگز نباید کودک را به علت داشتن دوست خیالیش مسخره کرد و باید اجازه داد کودک آرام آرام از طریق وسعت دادن به فعالیت های اجتماعیش و ایجاد رابطه با دوستان واقعی تجربه های جدید را کسب کند. اکثر کودکان در حدود ۵ سالگی دوست خیالیشان را کنار می گذارند. گاهی ایجاد دوستان خیالی برای کودکان می تواند دلایلی داشته باشد، که از آن جمله می توان به تولد خواهر یا برادر جدید، کارهای اضطراب آور مثل رفتن به مهدکودک یا تغییر محل زندگی، از دست دادن والدین اشاره کرد. دوستان خیالی معمولا اعتماد به نفس و شجاعت کودک را در مقابله با تجربه ها جدید افزایش می دهند. در نهایت منجر به بهبود روند رشد در کودک می شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تیم مشترکی از متخصصان اعصاب و روان از برزیل و انگلیس در این بررسی‌ها نشان دادند که فقط یک جلسه تمرین نوروفیدبک با استفاده از تکنیک "تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی" (fMRI) می‌تواند چنین نتیجه‌ای را به دنبال داشته باشد.

نوروفیدبک روشی است که به افراد امکان می‌دهد تا چگونگی تاثیر بر فعالیت مغز خود را با مشاهده بازنمایی از آن فعالیت در زمان واقعی یاد بگیرند.

نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی از دهه ۱۹۷۰ میلادی وجود داشته است اما نوروفیدبک با استفاده از fMRI که از تصویربرداری برای بررسی فعالیت مغز استفاده می‌کند پیشرفت تازه‌تری محسوب می‌شود.

نوروفیدبک با استفاده از fMRI نیز مانند نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی غیرتهاجمی است اما با رویکرد الکتروانسفالوگرافی متفاوت  بوده و وضوح بیشتری از آن بخش مغزیِ مورد مطالعه را ارائه می‌دهد.

در یک مطالعه قبلاََ همین تیم تحقیقاتی از fMRI استفاده کرده بودند تا نشان دهند وقتی افراد دارای سابقه اختلال افسردگی حاد احساس گناه یا "خود سرزنشی بیش از حد" را تجربه می‌کنند، ارتباط کمتری بین بخش‌های (ATL) و (SCC) در مغز خود دارند.

ارتباط بین نواحی مغز به میزان ارتباط آن‌ها به منظور تبادل اطلاعات مربوط می‌شود. در مورد دو بخش ATL و SCC مغز، ارتباط آن‌ها به تفسیر رفتارهای اجتماعی مربوط می‌شود.

برای این مطالعه محققان ۲۸ نفر را با سابقه اختلال افسردگی حاد انتخاب کرده و به طور تصادفی آن‌ها را در دو گروه مداخله فعال و مداخله کنترلی قرار دادند.

در این مطالعه هر دو گروه می‌توانستند نوروفیدبک fMRI از فعالیت اتصال ATL-SCC خود را در زمان واقعی روی یک صفحه کامپیوتر رنگی مشاهده کنند. همچنین کامپیوتر میزان اتصال ATL-SCC را به صورت دماسنج نشان می‌داد.

به نوشته سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان با توجه در پایان این آزمایش‌ها دریافتند که نوروفیدبک fMRI می‌تواند جایگزینی مناسب برای بیمارانی باشد که به درمان‌های معمولی پاسخی ضعیف می‌دهند و در نهایت به بهبود عزت نفس در این بیماران کمک کند.

 

 

منبع: ایسنا

کودکان به طور طبیعی ممکن است تا پیش از شش سالگی رفتارهای پرتنش و پرهیجان از خود بروز دهند اما برخی کودکان از سایر همسالان خود بی‌قرارتر و بهانه‌جوتر هستند که به آنان کودکان پرنیاز یا بیش فعال گفته می‌شود. اغلب مشکلات آنان در زمینه‌های عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و پیشرفت‌های تحصیلی است که معمولا همیشگی و حل نشدنی است. در همین رابطه لیلا صادقی- روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگویی، درباره ویژگی‌های کودکان بیش فعال و نحوه برخورد والدین نکاتی را ارائه کرده است:

۱- رژیم غذایی نادرست، آسم، اگزما، میگرن، کج‌خلقی ناشی از آلرژی، اختلال شنوایی و ضربه‌ مغزی از عوامل بروز مشکلات رفتاری در کودکان است.

۲- تحرک غیرطبیعی، حواس‌پرتی، نامنظمی، ناآرامی، کم خوابی و بدخوابی، فراموشکاری،‌ اشکال در یادگیری، رشد نایافتگی، نارسایی ذهنی، بی‌توجهی و سر به هوایی از ویژگی‌های کودکان بیش‌فعال به شمار می‌رود.

۳- کودکان بیش فعال نمی‌توانند برای مدت کوتاهی روی یک موضوع تمرکز کنند، زود خسته می‌شوند و علاقه‌مندند توجه‌ خود را به موضوع جدیدتری جلب کنند. موقع بازی کودکان دیگر را اذیت می‌کنند، بازی دوستانشان را به هم می‌زنند، هنگام صحبت کردن کلام دیگران را قطع می‌کنند، صداهای آزاردهنده از خود در می‌آورند، سوت می‌زنند، هنگام انجام دادن تکالیف حروف را جابه‌جا می‌نویسند و اغلب با انگشتان خود اعمال جمع و تفریق را انجام می‌دهند و نمی‌توانند از کاغذ و قلم به‌راحتی استفاده کنند، اغلب دوستان کوچکتر از خود انتخاب می‌کنند، زود گریه می‌کنند و به راحتی می‌ترسند.

۴- جلب توجه، نداشتن اعتماد به نفس، زود انگیختگی، درگیری با دوستان و همسالان نیز از ویژگی‌های فرعی این دسته از کودکان به شمار می‌رود.

۵- با توجه به اینکه هر کودک بیش‌فعالی ویژگی‌های خاص خودش را دارد که نیازهایش کاملا فردی است بنابراین درمان هر کودک با توجه به نیاز اصلی آنها انتخاب می‌شود اما به‌طور کلی سه راه برای درمان آنها وجود دارد. روان درمانی یکی از این روش‌هاست که از این طریق انگیزه‌ها، علایق و مشکلات کودکان شناسایی سپس به کودک آموزش داده می‌شود تا رفتارهایی را در پیش گیرد که سازگاری بیشتری با محیط دارد البته در برخی موارد لازم است همه اعضای خانواده روان‌درمانی شوند به‌ویژه اگر منشا تنش و درگیری کودک خانواده باشند.

۶- اصلاح رفتار نیز یکی دیگر از راه‌های درمان کودکان بیش فعال به شمار می‌رود. این روش درمانی اغلب پیچیده و بسیار تکنیکی است که البته تنها در کلینیک‌های تخصصی می‌توان آن را انجام داد اما ساده‌ترین تکنیک این روش تعیین اهداف و پاداش‌هایی است که کودک برای رسیدن به آن پاداش باید به آن اهداف دست یابد، هر چقدر رفتارهای سخت‌تری برای کودک در نظر گرفته شود به تبع باید پاداش‌ها نیز افزایش یابد.

۷- دارو درمانی نیز سومین راه درمانی است. در این روش عمدتا کودک باید داروهایی از نوع محرک‌ها استفاده کند که به او کمک می‌شود تا تمرکز و ثبات فکری بیشتری پیدا کند.

۸- با توجه به اینکه اغلب کودکان قادرند اوضاع را به نفع خود تغییر دهند، به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که اگر درونشان غوغایی برپاست سعی کنند به گونه‌ای با آنها رفتار کنند که از نظر ظاهری آرام به نظر برسند تا کودک متوجه پریشانی و ناآرامی آنها نشود. همچنین برای کودکان خود برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نکنند زیرا اگر کودک نتواند براساس آن برنامه عمل کند ممکن است به دلیل احساس سرخوردگی و ناتوانی کار درمان کودک را پیگیری نکنند.

۹- داشتن رژیم غذایی مناسب و انضباط دو عامل مهم در نگهداری کودکان پرجنب و جوش محسوب می‌شود. لذا والدین باید در زمان معینی به کودک خود غذا دهند، از دادن تنقلات میان دو وعده اصلی به کودک خودداری کنند، محیطی امن و بی‌خطر در خانه برای او فراهم کنند تا کودک هنگام فعالیت صدمه نبیند. هنگام "نه" گفتن به کودک جدی باشند تا کودک بداند نمی‌تواند با اصرار، مقاومت والدین را بشکند، در حضور کودک آهسته صحبت کنند که در این زمینه لازم است همه اعضای خانواده و اقوام همکاری کنند و تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنند. با کودکانی که در امر یادگیری دچار مشکل هستند آرام و شمرده صحبت کنند زیرا صدای زیاد باعث می‌شود آنها نتوانند مطالب را درک کنند و همین باعث عصبی‌تر شدن آنها می‌شود.

۱۰- باتوجه به اینکه اغلب مردم کودکان پر جنب و جوش و به اصطلاح «شیطون» را پس می‌زنند و برای آنها ارزشی قائل نیستند، به همین دلیل پس از مدتی احساس کمبود و حقارت شدید در این کودکان مشاهده می‌شود. لذا زمانی که کودک کار نیکی انجام داد والدین او را تشویق و دلگرم کنند، کودک را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کنند که کلاس‌ خلوت‌تر باشدهمچنین والدین می‌توانند کودک خود را در ساعتی از شبانه‌روز برای چند دقیقه به سکوت و آرامش تشویق کنند، به گونه‌ای که هوا را از راه بینی وارد شش‌ها و بازدم را از دهان خارج کنند، این کار به‌ویژه در مواقعی که کودک احساساتی و هیجان زده است او را آرام می‌کند.

 

منبع: ایسنا

اخیراً طی 10 سال گذشته می‌بینیم که دختران بیشترین تقاضای تغییر جنسیت را دارند که عموم این افراد باید به روانپزشک مراجعه کنند تا با تأیید پزشکی قانونی از دادگاه مجوز تغییر جنسیت دریافت خواهد کرد.

 

بحث تغییر جنسیت از جمله مباحثی است که همیشه وجود داشته و ما با افرادی در جامعه مواجه هستیم که از جنسیت خود ناراضی هستند در برخی از کشورها انجام اعمال تغییر جنسیت مرسوم شده و برخی از کشورها مانند قطر، این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسد و ممنوع اعلام کرده و در برخی دیگر جنسیت سوم را به رسمیت شناخته‌اند.
اخیراً طی 10 سال گذشته می‌بینیم که دختران بیشترین تقاضای تغییر جنسیت را دارند که عموم این افراد باید به روانپزشک مراجعه کنند تا در صورتی که اختلال روانی در کار نبود، یا اینکه فرد تحت تأثیر رفتار دیگران قرار نداشت و برای ما اثبات شد که وی دچار اختلال است با تأیید پزشکی قانونی از دادگاه مجوز تغییر جنسیت دریافت خواهد کرد.
طی سال‌هایی که در این حوزه فعالیت کرده‌ام مراجعه‌کنندگان بین سنین 14 تا 53 سال قرار داشته‌اند و نمی‌توان سن دقیقی را برای درخواست‌کنندگان ارائه داد.
تنها در استان تهران 90 نفر مراجعه‌کننده داشته‌ایم اما بررسی نشان می‌دهد در 6 ماه ابتدایی امسال آمار مراجعه‌کنندگان 50 درصد بیشتر شده است اما افزایش آمار به معنای افزایش اختلال ترنس نیست بلکه بسیاری از این افراد از اختلال خود آگاهی نداشته‌اند و پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کرده‌اند.
بسیاری از افراد مراجعه‌کننده اختلال جنسیتی ندارند و با آموزش‌های غلطی که دریافت کرده‌اند به این باور رسیده‌اند که باید تغییر جنسیت انجام دهند اما 90 درصد مراجعه‌کنندگانی که توسط کارشناسان ما تحت انجام معاینات روانپزشکی قرار گرفته و از فیلترهای پزشکی قانونی عبور کرده‌اند مجوز تغییر جنسیت دریافت می‌کنند و ما در سال گذشته شاهد موافقت 90 درصدی تغییر جنسیت در پزشکی قانونی بوده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که چند نفر در سال گذشته تغییر جنسیت داده‌اند؟، گفت: آمار دقیق این افراد در پزشکی قانونی در دسترس نیست به دلیل اینکه آنها شناسنامه خود را از ثبت احوال دریافت می‌کنند و باید از این نهاد آمار دقیق را دریافت کنید.

 

منبع: فارس

 نشست تخصصی سلامت روان و نشاط اجتماعی با حضور دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و تعدادی از روانشناسان، روز دوشنبه، 29 مهر در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد.

 

 دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نشست تخصصی سلامت روان و نشاط اجتماعی گفت:  زندگی بهتر و شادتر، وابسته به داشتن فکر، هیجان و رفتار سالم و همچنین در گروی استفاده از خدمات روانشناسی است.

پیشگیری اولیه، مهم‌تر از پیشگیری ثانویه
به گفته  دکترحاتمی، جمعیت هدف ما ۸۳ میلیون ایرانی است و ما در قبال این جمعیت مسئولیت داریم. پیشگیری اولیه، مهم‌تر از پیشگیری ثانویه است. افتخاری برای کشور نیست که تعداد تخت و بیمارستان‌هایش زیاد باشد. افتخار ما باید تعداد کم بیماران باشد؛ که البته این موضوع وابسته به پیشگیری اولیه، ارتقای سلامت روان و مهارت‌های زندگی افراد است. هنر ما نه‌فقط نداشتن بیماری، بلکه حفظ و ارتقای سالم خواهد بود.

وی در ادامه افزود: امروزه در دنیا، بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و سازمان‌های مختلفی با همکاری روانشناسان کار می‌کنند. ما هم باید در جامعه خودمان، درزمینه‌های گوناگون از روانشناسان کمک بگیریم.

رسمیت بخشیدن به رشته روانشناسی از طریق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
از همان زمانی که مرکز روانشناسی و خدمات مشاوره را در بنیاد شهید ایجاد کردیم، پیشنهاد دادیم تا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تأسیس شود. پس از گذشت چند سال، طرح تأسیس این سازمان در سال ۸۲ تصویب شد. از آن موقع تا به امروز، روانشناسی در بخش فرهنگی و توسعه سرمایه اجتماعی، بسیار ارتقا پیداکرده است. سازمان به رشته روانشناسی، رسمیت و هویت داده است. تاجایی‌که افراد مختلفی از جمله پزشکان هم متقاضی تحصیل در این رشته هستند.

دکترحاتمی، ضمن اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی، در ادامه گفت: ممکن است بسیاری از نظام‌های صنفی دیگر، از ما بودجه‌های بیشتری داشته باشند، اما آن سرمایه اجتماعی خوبی که ما داریم، با ارگان‌های دیگر قابل‌مقایسه نیست. از همه روانشناسان می‌خواهم از سرمایه اجتماعی، برای توسعه و رشد روانشناسی استفاده کنند. حضور ارزشمند و پررنگ روانشناسان در جامعه، نشان می‌دهد که متخصصان زیادی در این حوزه فعال هستند. اگر امروز پزشکی رسمیت دارد، به این دلیل است که پزشکان در جامعه و دولت حضور دارند. مثال آن‌هم دکتر ولایتی است. بنابراین برای نهادینه کردن روانشناسی در جامعه، به همبستگی درونی و نفوذ در بدنه حکومت نیاز داریم.

 

لزوم همگانی شدن خدمات روانشناسی
دکترحاتمی تأکید کرد: حاکمیت باید بپذیرد هر پنجاه خانوار باید یک روانشناس داشته باشند. گلایه من از مسئولان این است که خدمات روان‌شناختی، محدود به کلان‌شهرها شده است. درحالی‌که اقشار کم‌درآمد بدون داشتن بیمه، نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند.از نمایندگان مجلس شورای، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی می‌خواهم برای تصویب بیمه برای خدمات روان‌شناختی همت کنند تا از این طریق، روانشناسی در جامعه نهادینه شود.طرح روانشناس در بیمارستان، چکاپ سلامت روان رانندگان، حضور روانشناس در کنار قضات (باهدف حمایت از حقوق شهروندی) را حتماً در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه یکی از برنامه‌های ما توانمندسازی روانشناسان است.

 

توصیه دکتر حاتمی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره
از فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره، سه انتظار داریم:
_ توان انجام فعالیت‌های پژوهشی
_ انتقال آموخته‌ها به جامعه
_ انجام فعالیت حرفه‌ای
ضمن اینکه مسئولیت حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان، به عهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است. در وهله اول، دانشجویان باید پایه‌های نظری و دانش خودشان را افزایش دهند؛ که البته این امر الزاماً با گذراندن کارگاه‌های مختلف، اتفاق نمی‌افتد.

به اعتقاد این روانشناس، یک روانشناس حرفه‌ای، کسی است که با ذهن منسجم در چارچوب خاص کار کند. شناختن رویکردهای مختلف، برای یک دانشجو لازم است اما نکته مهم‌تر، مطالعه و کار تخصصی در یک رویکرد مشخص است. روانشناسی که بخواهد حرفه‌ای کار کند، هرگز برایش عیب نیست که مراجعش را بر اساس تشخیص صحیح، به همکار دیگری ارجاع دهد.

دانشجویان باید خودشان را از همین امروز آماده کنند. قدم اول، تقویت دانش نظری از راه مطالعه تخصصی و گام دوم تبدیل دانش نظری به عملی است. در این صورت، فرد می‌تواند از کمسیون‌های تخصصی سازمان نظام، با موفقیت بیرون بیاید.

دبیر انجمن بین‌المللی هیپنوتیزم ایران گفت: اگر بخواهیم 5 کشور را در دنیا نام ببریم که در زمینه هیپنوتیزم حرفی برای گفتن داشته باشند، قطعاً ایران یکی از این پنج کشور است.

عنایت‌الله شهیدی، با اشاره به اینکه «هیپنوتیزم کاملاً بی‌خطر است»، اظهار کرد: ارنست هیلگراد که یک روانشناس بزرگ است، مشخص کرد زمانی که فردی هیپنوتیزم است بخشی از ذهن او به نام ناظر پنهان، همیشه خارج از هیپنوتیزم باقی می‌ماند تا از فرد مراقبت کند.