روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

    در قرن بیست و یکم کشور های در حال توسعه با الزامات گوناگونی مواجه اند که مهم ترین آن ها توسعه، پیشرفت و آسایش نسبی شهروندان است.

     در جوامع مدرن حس تکریم، انتخاب و اعتماد به نفس به عنوان اساسی ترین نیاز انسان در شکل گیری شخصیت سالم و اثر گذار در جامعه شناخته می شود. در همین راستا کشور های توسعه یافته سعی در ایجاد فضاهای شهری و امکانات کافی و مطلوب برای شهروندان داشته اند، چرا که این مسئله با سلامت اجتماعی و روانی افراد ارتباط مستقیم دارد. حضور طولانی مدت در آلودگی های محیطی مانند ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی موجب از بین رفتن سلامت روانی و جسمانی بشر می شود، به همین دلیل مسئولان و دست اندر کاران جوامع به دنبال راهی برای کاهش این تنش های روانی و عصبی در جوامعند.

    یکی از راه هایی که در جهت کاهش این معضل ارائه شده تاسیس و ساخت مال هاست. تولد "مال"ها را می توان به عنوان یکی از اساسی ترین رکن های تعالی جوامع به شمار آورد، چرا که موجب کاهش اتلاف وقت در راه بندان های سنگین و صرف زمان زیاد به دنبال یافتن مکانی برای پارک خودرو می شود. مال ها با توجه به عظمت و وسعت خود قدرت انتخاب بین برند های مختلف و اجناس و خدمات گوناگون را به شهروندان می دهند.

     این قدرت انتخاب و ارزش قائل شدن برای وقت و انرژی افراد باعث ایجاد اعتماد و عزت نفس در افراد جامعه می شود. مازلو، یکی از نظریه پردازان علم مدیریت و روان شناسی معتقد است عزت نفس عبارت است  از میزان تاثیر و ارزشمندی که فرد نسبت به خویش احساس می کند.

    مجتمع های تجاری چند منظوره با فراهم آوردن امکانات و خدمات گوناگون به افراد از تردد برای دریافت محصولات و خدمات مختلف در معابر شهری جلوگیری می کنند و همین امر موجب کاهش تردد، ترافیک و استرس های ناشی از آن می شود.

مسئولان شهری می توانند با به کار بردن سیاست های کلان ضمن ارزش قائل شدن برای وقت و انرژی افراد، فضایی را برای ارائه خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی و... فراهم آورند. این فضا ها مصداقی برای ارزش قائل شدن به فکر و روان جامعه است .

    قطعا نمی توان عملکرد و احساسات و رفتار افراد در مجتمع های تجاری را با بازار های سنتی و یا خرده فروشی های کوچک یکسان دانست.

   محیط بر ساختار فکری و احساس اعتماد به نفس و نگرش افراد در جامعه و شکل گیری شخصیت جمعی یک کشور تأثیر بسزایی دارد. اعتماد به‌ نفس در یک ملت، بزرگ‌ترین سرمایه‌ معنوی و انسانی برای آن کشور است.

    باید در نظر داشت که برای انسان هیچ حکمی با ارزش تر و برتر از داوری در مورد نفس خویش نیست و ارزشیابی شخص از خویشتن و عزت نفس او قطعی ترین عامل در روند رشد اجتماعی و روانی انسان است.

    مجتمع های تجاری چند منظوره موجب ایجاد احساس ارزشمندی و تکریم شخصیت اجتماعی افراد شده و پاسخگوی نیاز های مختلف با هر نظر و سلیقه ای هستند. مهم ترین کارکرد روان شناختی مال ها بخشیدن حس تکریم و عزت نفس به تمامی افراد صرف نظر از جنسیت، سن، فرهنگ و... است.

 

 


مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به فروش ۷۸۵ مورد از شرکت‌ها و املاک مازاد ملکی و تملیکی این بانک طی چهار سال گفت: فروش املاک مازاد ملکی و تملیکی از اولویت‌های اصلی بانک ملی ایران و در راستای اجرای قانون کاهش بنگاهداری بانک‌هاست.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، محمدرضا حسین‌زاده با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت‌ها و املاک مازاد در راستای تاکیدات رئیس‌جمهور و ابلاغیه قانون کاهش ۳۳ درصدی بنگاهداری بانک‌ها به صورت جدی در دستور کار بانک ملی ایران قرار دارد، تصریح کرد: بر همین اساس از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه تعداد ۱۲۴ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی بانک به ارزش ۸۱۷ میلیارد و ۴۴۵ میلیون ریال در ۶۵ مزایده به فروش رسیده است. وی افزایش سرعت گردش پول در جامعه و پرداخت تسهیلات بیشتر به مشتریان را از دیگر اهداف واگذاری املاک مازاد عنوان کرد و ادامه داد: طی سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نیز تعداد ۶۶۱ مورد از این املاک از طریق۵۱۲ مزایده فروخته شده است که ارزش آن به ۵ هزار و ۶۰۹ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال می‌رسد.
حسین‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته وضعیت بازار مسکن و ملک موجب شد که بانک‌ها نتوانند به راحتی بخشی از اموال خود بویژه در بخش مسکن و ساختمان را واگذار کنند، اظهار کرد: با این حال بانک ملی ایران عملکرد خوبی در فروش املاک مازاد داشته؛ به‌طوری‌‌که تعداد و ارزش املاک به فروش رسیده در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.
مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه همه بانک‌های دولتی کارگروه‌هایی را برای واگذاری و فروش این شرکت‌ها تشکیل داده‌اند که بانک ملی ایران یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در فروش و واگذاری شرکت‌ها و املاک مازاد و تملیکی بوده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۱۷۷ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی به ارزش یک هزار و ۷۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال و در سال ۹۶ تعداد ۲۶۹ مورد از این املاک به ارزش ۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال واگذار شده است.
گفتنی است در روزهای اخیر، مقام معظم رهبری با انتقاد جدی از موضوع بنگاه‌داری و املاک مازاد بانک‌ها، بر لزوم برخورد جدی با این پدیده تأکیده کرده‌اند. عده‌ای مهمانسرای واقع در آجودانیه را که متعلق به بانک ملی است، مثال گفته شده از سوی ایشان می دانند که با اعلام فروش املاک مازاد از سوی مدیرعامل بانک ملی، این فرضیه قوت گرفت.


اقتصادنیوز:دکتر جمشید اثنی عشری مدیر اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران در ارتباط با اینکه ایران مال می‌تواند در آینده به عنوان قطب گردشگری ایران محسوب شود و از خروج ارز جلوگیری کند اذعان داشت: در واقع بازار بزرگ ایران یک جاذیه جدید گردشگری برای کل کشور است و با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و کشورهای همسایه، مجموعه ایران مال با توجه ویژه به گردشگری توانایی کمک به اقتصاد ایران را داشته و با رونق بیش از پیش صنعت ارزآور گردشگری از خام فروشی و درآمدزایی متکی به نفت جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش اقتصادنیوز: مدیر اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران تاکید کرد: مفهوم شهر گردشگر نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر است؛ در ظاهر دارای مفهومی انتزاعی است، اما توجه به جذابیت‌هایی دارد که در هر شهر و مکان این کشور وجود دارد. بنابراین نمایشگاه شهر گردشگر اهتمام دولت را به ترویج گردشگری و توسعه گردشگری نشان خواهد داد.

اثنی عشری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر امروز شاهد هستیم که 8700 میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به گردشگری اختصاص یافته است باید گفت که اقدامی قابل ستایش از سوی دولت در هفته دولت صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: ایران مال به تنهایی خود یک شهر گردشگر است، تمثیلی از ایران در این مجموعه به نمایش درآمده، شهر گردشگر ترکیبی معنادار از شهر و گردشگری است، شهر گردشگر یعنی نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر، شایان به ذکر است که ایران مال با ظرفیت پذیرایی از 80 میلیون ایرانی می‌تواند میزبان گردشگران بسیار زیادی باشد، بر اساس برآوردهای ما ایران مال تا سال 1400 به نقطه‌ای خواهد رسید که سالانه پذیرای100 میلیون گردشگر از سراسر دنیا باشد.
مدیر اداره کل روابط عمومی بازار بزرگ ایران در خصوص وجه تمایز ایران مال با دیگر مال‌های کشورهای دنیا تصریح کرد: اساسا وجه تمایز بازار بزرگ ایران با دیگر مال‌های دنیا این است که 70 درصد کاربری این مجموعه عظیم غیر تجاری بوده و مجموعه‌ای تفریحی، ورزشی و گردشگری به حساب می‌آید. گفتنی است؛ زیرساخت ایران مال ظرفیت برگزاری 22 رشته ورزشی را به‌وجود آورده و همچنین فضاهایی مانند باغ ایرانی، بازار سنتی، دریاچه موزیکال، جاده تندرستی و هتل 28 طبقه با 400 اتاق در این ایران مال نیز می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.