روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

به گزارش خبر گزاری مهر در سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد مورد مورد بحث توسط یکی از مهمانان استرالیایی استقاده از تکنیک تصویر برداری مغز در شناخت اعتیاد است.

علی رضا نوروزی دبیر سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد گفت: یکی دیگر از مهمانان مدیر مرکز مشارکتی با سازمان بهداشت جهانی در شهر زوریخ سوییس است که بر روی مداخلالات اینترنت و نقش آن در درمان اعتیاد پژوهش های بسیاری را انجام داده است. او مقالات بسیار و یک کتاب مرجع در این مورد به رشته تحریر در آورده است . امید است که استفاده از اپلیکیشن ها و فن آوری روز تلفن های هوشمند بتواند تاثیر بسزایی در درمان اعتیاد داشته باشد. از دیگر سخنرانان این همایش در مورد نفش خوانواده و آموزش های فرزند پروری در حوزه پیشگیری از اعتیاد به ایراد سخنرانی می پردازند.

نوروزی عنوان کرد : امید است با توجه به اقدانات بسیاری که در سطح بین المللی انجام می گیرد بتوان راهکار های بیشتری برای مقابله با اعتیاد پیدا کرد.

این روانپزشک ادامه داد: افرادی که گرفتار مصرف مواد هستند ممکن است در فرآیند درمان خود دچار لغزش یا عود شود. این مسأله برای خانواده آنها استرس آور است. زمانی که فرد تلاش می کند و شکست می خورد، می تواند باعث ناامیدی و استرس و فشار بر خانواده شود و مهم است که این قبیل خانواده ها، حمایت ها و آموزش های لازم را دریافت کنند.

نوروزی افزود: اینکه خانواده فرد معتاد چگونه می توانند در این مسیر مراقب خودش باشد و استرس ها، اثر منفی بر سلامت جسمی و روانی آنها نداشته باشد، نکته ای است که باید در آموزش ها بدان توجه داشت.

وی گفت: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که خانواده ها چطور می توانند به عضو معتاد بهترین کمک را کنند، که داشتن برنامه ریزی طولانی مدت برای موفقیت در فرایند درمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این روانپزشک افزود: هر چقدر خانواده ها بخواهند از درمانگران که فرایند بهبودی را برای آنها توضیح و آموزش دهند، می تواند جلوی بعضی از مداخلات غیر اصولی خانواده ها را که منجر به قطع و وصل روند درمان می شود، گرفت.

سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد از ۳۰ مرداد تا یکم شهریور ۹۸ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

این روانپزشک ادامه داد: افرادی که گرفتار مصرف مواد هستند ممکن است در فرآیند درمان خود دچار لغزش یا عود شود. این مسأله برای خانواده آنها استرس آور است. زمانی که فرد تلاش می کند و شکست می خورد، می تواند باعث ناامیدی و استرس و فشار بر خانواده شود و مهم است که این قبیل خانواده ها، حمایت ها و آموزش های لازم را دریافت کنند.

 اینکه خانواده فرد معتاد چگونه می توانند در این مسیر مراقب خودش باشد و استرس ها، اثر منفی بر سلامت جسمی و روانی آنها نداشته باشد، نکته ای است که باید در آموزش ها بدان توجه داشت.

وی افزود: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که خانواده ها چطور می توانند به عضو معتاد بهترین کمک را کنند، که داشتن برنامه ریزی طولانی مدت برای موفقیت در فرایند درمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این روانپزشک افزود: هر چقدر خانواده ها بخواهند از درمانگران که فرایند بهبودی را برای آنها توضیح و آموزش دهند، می تواند جلوی بعضی از مداخلات غیر اصولی خانواده ها را که منجر به قطع و وصل روند درمان می شود، گرفت.

سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد از ۳۰ مرداد تا یکم شهریور ۹۸ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

در علم روانشناسی (رویکرد شناختی) روانشناسان معتقدند احساسی در شخص به وجود نمی آید مگر این که او برداشتی نسبت به شرایط داشته باشد. یعنی معمولا زیر هر احساسی یک فکر و باور نهفته است. پیش زمینه ذهنی یا تاریخچه ذهنی می تواند در شکل گیری این احساسات بسیار تاثیر گذار ظاهر شود.

پس برای این که بتوانیم خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم ابتدا باید بفهمیم که علت خشممان چیست، آیا این است که مورد توهین واقع شدیم؟ ایا تحقیر شده ایم؟ منافعمان به خطر افتاده؟، می ترسیم؟ و… سپس باید برداشت خود را بررسی کنیم تا ببینیم که آیا واقعی است یا یک برداشت اشتباه است. در این صورت دو حالت برای ما پیش می آید، یا برداشتمان غیر منطقی و اشتباه بوده که در این صورت باید آن را با یک برداشت منطقی و بهتر جایگزین کنیم یا این که برداشتمان منطقی و درست بوده است. در این حالت باید سعی کنیم واکنش مستقیم به طرف مقابل نشان ندهیم و بدنبال واکنش های سازگارانه می رویم.

این تفکر منفی است که منجر به طغیان های خشم بسیاری می شود. اغلب اوقات وقتی چیزی اتفاق می افتد که شما را ناراحت کند، ممکن است بعد از مدتی که به آن فکر می کنید دیگر مسئله بدی برایتان نباشد.

همه انسان ها موجوداتی آسیب پذیر هستند و قبول این آسیب پذیری به عنوان نقطه ضعف خیلی کار آسان و راحتی نیست، زیرا انسان دوست دارد خود را موجودی قدرتمند و بدون نقص بداند. وقتی ما با آدم های دیگر در مجادله و تعارض قرار می گیریم، آن ها این نقاط ضعف را مورد اشاره و حمله قرار می دهند و به همین علت احساس خشم و عصبانیت ما بر انگیخته می شود.

انسان می‌تواند درون خود را آرام کند؛ این به معنای آن است که نه فقط رفتار خارجی خود را کنترل می‌کند، بلکه حتی واکنش‌های درونی خود را نیز کنترل می‌کند و گام‌هایی برای پایین آوردن ضربان قلب برمی‌دارد، خود را آرام می‌سازد و باعث فرونشستن احساسات می‌شود و زمانی که هیچ‌کدام از این روش‌ها کارساز نباشند، آن وقت کسی یا چیزی آسیب خواهد دید

متخصصان، کلاس‌ها و برنامه‌های زیادی برای کنترل خشم عصبانیت وجود دارد. در حقیقت، درخواست کمک کردن نشانه داشتن عزت نفس و احترام قایل شدن برای اطرافیان‌تان است. در این مسیر، اغلب برای حل مشکل‌تان با افرادی مثل خودتان همسفر می‌شوید. دریافت مستقیم بازخورد و تکنیک‌های کنترل خشم و عصبانیت فواید بسیاری دارد. اگر فردی هستید که به مشکل عصبانیت دچار هستید امیدواریم در این پست تا حدی جوابگوی شما بوده باشیم. همیشه می‌توانید با اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دیگران سهمی در زندگی هرچه بهتر برای همه ایفا کنید.

  نامزدهای دومین جایزه ادبی "الوند" که هفتم شهریورماه در شهر همدان برگزار خواهد شد، اوایل هفته‌ آینده معرفی می‌شوند.

دبیرخانه داین همایش اسامی راه یافتگان به مرحله پایانی داوری این جشنواره را به‌ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی به شرح زیر اعلام کرد:

«دیگر نبودم، مرده بودم»،  مسعود احمدی، مروارید
«آیا»،  محمد آزرم، مروارید
«در مسیر باد پرسه می‌زنم»، محبوبه بزم‌آرا، فصل پنجم
«سال‌های بی‌ترانگی»، محمدرضا ترکی، شهرستان ادب
«سفرِ سَفَر»، وحید داور، حکمت کلمه
«طامات»، نیما درویش، نزدیک‌تر
«تناهی»، روزبه سوهانی، مروارید
«فنجان شکسته در پاییز فروپاشی»، فرامرز سه‌دهی، آوای کلار
«از رنج اشیاء»، نگین فرهود، حکمت کلمه
«سرزمین سنگ‌پشت‌ها»،  ساجد فضل‌زاده، نیماژ
«زن منی و زنت هستم و زنم هستی»، حدیث لزرغلامی، روزنه
«پری‌روز»، حسنا محمدزاده، شهرستان ادب
«آوازها در مفاصل انگشتان»،  زهرا معماریانی، حکمت کلمه
«فلوکسیتین‌ها را در باغچه می‌کارم»، زیتا ملکی، روزنه
«از پهلوی راستم دیوانه‌ام»، آیت نامداری، دوات معاصر
«هم پنهانی، هم بلند»، راحیل هدایتی، حکمت کلمه

 

در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری 98 خبری در سایت سلامت نیوز توجهم را به خود جلب کرد.

" جان باختن داوطلب کنکور حین انتخاب رشته"

فاطمه پیری دانش آموز سال سوم دبیرستان رشته انسانی که حائز رتبه 1100 در کنکور سراسری شده بود زمانی که در کافی نت در حال انتخاب رشته بود دچار سکته قلبی شده و تا زمان رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می دهد.

آق واقعا این حجم از استرس و نگرانی و فشار عصبی که منجر به سکته قلبی و مرگ یک نوجوان 18 ساله شود توجیه عقلانی و منطقی دارد؟ بهترین سال های عمر و پویابی و جوانی یک فرد در شرایطی سپری می شود که قلب وی را به توقف وا می دارد؟!

قطعا این فشار عصبی و استرس تنها بر روی دوش دانش آموز نبوده و خانوده ها را نیز درگیر می کند. توان و قدذرت هر فرد در مواجه با حوادث پر استرس زندگی متفادت است متاسفانه

کنکور شبیه به ماراتون تعیین سرنوشت و همه چیستی و هستی در بین دانش آموزان پر استعداد و تلاشکر تلقی شده و اتفاقات تلخی از جمله حادثه فوق را رقم می زند.

بازار پر سود کتب و کلاس های کنکور آنقدر داغ و پر سود است که اجازه فکری اساسی برای این معضل را سلب کرده است.

 

یکی از نشانه های آرامش در زندگی پر استرس امروز خوش بینی ست. افراد خوشبین از استرس و اضطراب کمتری برخوردار هستند. مطالعات نشان می دهد افرادی که خواب طولانی تر و عمیق تری دارند خوشبین تر نیز هستند و علائم بیخوابی و مشکلات خواب در آن ها کم تر دیده می شود.

دریافت

 

 در طی یک تحقیق طولی ارتباط قابل توجهی بین این صفت خلقی و خصایص گوناگون خواب یافت شده است.

در این تحقیق یک پرسشنامه 10 سوالی در اختیار مراجعین قرار گرفته و امتیاز دهی از 6 تا30 داده شده است. افرادی که نمره 6 را کسب کرده اند کم ترین میزان خوشبینی و افرادی که نمره 30 را کسب کرده اند بیشترین میزان خوشبینی را داشته اند. در این تحقیق یافت شد که با افزایش میزان خوشبینی شرکت کنندگان 78 % خواب بهتری را نیز گزارش کرده اند.

برگرفته از خبرگزاری مهر

   ایران از نظر فرار مغز ها رتبه ی اول را در کشور های در حال توسعه دارد .در حال حاضر حدود سه میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند .

    افراد نخبه به علت توانایی بالا در تولید ایده، دانش، علم، فن، فناوری و صنعت جدید همیشه زمینه ساز حرکت و پویایی اقتصاد و خالق فرصت‌های شغلی جدید برای جامعه خود هستند. البته این موضوع در کشورهایی اتفاق می افتد که از اقتصاد سالم و ساختار هدفمندی برای مدیریت نیروی انسانی برخوردار باشد و توانایی حفظ و حتی جذب دوباره نیروهای از دست رفته را داشته باشد .

      در قرن بیست ویکم کشور های در حال توسعه با الزامات گوناگونی مواجه اند که مهم ترین آن ها توسعه و پیشرفت در حوزه آموزش است.

 ایران و ژاپن هم زمان با علوم جدید و آموزش به روش نوین آشنا شدند ؛ ژاپن از غرب به طور درست الگو برداری و بر مبنا سنت ها و فرهنگ اصیل خود تدریس را شروع کرد.این کشور با کوشش و عشق در دورترین روستاها مدرسه ساخت و با کمترین هزینه بیشترین خدمت آموزشی را ارائه داد ، در آموزش از روش شاگرد محوری استفاده کرد و برای محیط مدرسه و معلم بیشترین احترام را قایل شد.

        ژاپن مبنا آموزش را عمل و اجرا دانست ؛ در این راستا  بسیاری از مسئولان این کشور بیان داشتند: " ما ابتدا از توسعه ی آموزشی و علمی شروع کرده ایم و بعد به توسعه ی اقتصادی رسیدیم"، بدین معنا که پایه و اساس توسعه اقتصادی ژاپن توسعه ی آموزشی آن بوده است. متاسفانه در کشور ما بیشتر به تئوری درس ها توجه می شود تا به علم عملی آن ،درس هایی مثل فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی به جای این که در طبیعت تدریس شوند ، دانش آموز آن ها را با دست ها یشان لمس کند و به مفاهیم فکر و با قلب خود قوانین را درک کند ، در کلاس های در بسته آن را می آموزد.

    باید برای جبران گذشته در نظام آموزشی انقلابی ایجاد کرد؛ بدین معنا که سیم خاردارهای بین کلاس و طبیعت را برداشت و به کار عملی نمره داد . هدف از آموزش دانش آموز تربیت انسانی حقیقیست که کشف کند، فرضیه بسازد و تقلید و دنباله روی را کنار بگذارد.

طبیعت اسرار خود را در گوش دانشمندان زمزمه می کند پس باید فاصله مدرسه با طبیعت کم شود. داستانی در مورد دکارت حکیم فرانسوی وجود دارد که می گویند : «یکی از دوستانش برای دیدن کتابخانه اش به منزل او می رود،دکارت او را پشت خانه می برد و گوساله ی پوست کنده ای را به او نشان می دهد و می گوید بهترین کتاب های من از این نوع است »

    دولت سوئد به آموزش در مدارس که کاملا به شکل عملی ست بسیار اهمیت می دهد، توانایی های تجربی ، تحلیل و انتقاد از اصول اصلی آموزش و پرورش در این کشور است،  این در حالیست که در کشور ما با دانش آموزانی که انتقاد می کنند و یا اطلاعات جدید تری نسبت به معلم خود دارد برخورد می شود ، در صورتی که از مشخصات نسل جدید داشتن اطلاعات به روز است. به قول پیتر دراکر: "یک کودک ده ساله امروز به اندازه یک دانشمند صد سال پیش دانش عمومی دارد." صد افسوس که ارتباط لازم بین معلم و دانش آموز بر قرار نیست در نظام آموزشی ما اکثر معلم ها حاکمان مطلق کلاس هستند و دانش آموزان هم باید شنونده و فرمانبردار باشند.

    در چین شورای کشوری مسئولان محلی مسئول آموزش هستند و غیر از این کمیسیون آموزش کشور نهاد مهمی است که به آن نظارت می کند.

   جامعه امروز ایران در برزخ توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی گرفتار است. سرعت روز افزون توسعه در کشور های پیشرفته و گسترش ارتباطات و تبادل اطلاعات در عرصه بین الملل ضعف و ناتوانی کشور های در حال پیشرفت را بیشتر نمایان می کند لذا برای اصلاح این روند اصلاح نظام آموزشی به یکی از الزامات تبدیل شده است.


بی شک انسان ها موجوداتی اجتماعی بوده و برای بقا نیازمند ارتباط و تعامل با یکدیگر هستند.

 امروزه یکی از معضلات و مشکلات اجتماعی فاصله گرفتن نوع بشر از یکدیگر است. تنهایی یکی از عوامل به خطر افتادن  بهداشت روانی در جوامع و زندگی شخصی افراد است در گذشته فضاهای روستایی  ، زندگی های خانوادگی نیاز افراد به همکاری و همراهی با یکدیگر بستری را فراهم آورده بود که تعاملات در بازارها ، خانه های حیاط دار خانوادگی ، مکتب‌ها ، کوچه و بازار بسیار پر رونق باشد.

  در عصر حاضرشبکه های اجتماعی  نقش فضایی برای مراوده و معاشرت افراد را بازی می‌کند با این تفاوت که پاسخگوی نیاز در رفع تنهایی  بشر نبوده و حتی موجب افزایش فاصله ها و شکاف ها نیز شده است. 

   نسل امروز درگیر یک پیچ تاریخی ست؛  او در عین گریزان بودن از جمع و عدم حضور در مهمانی و محافل  علاقه مند به برقراری  ارتباط و تعامل به علت ذات اجتماعی خویش نیزهست.

 هر چه جوامع صنعتی تر و مدرن تر شده اند میزان فردگرایی نیز به شکل‌های مختلف در آنها افزایش یافت  تا جایی که تبدیل به یک بحران و دغدغه برای سیاست گذاران ، جامعه شناسان و روانشناسان شده است.   در این جوامع فردگرایی تا جایی پیش رفت که انسان خود را محور عالم دید و خودروی و خودخواهی در او بیش از پیش جوشید. 

 جوامع سنتی به این سمت حرکت کرد که زوج های جوان زندگی با پدر و مادر را رد کرده و در خانه پدری شان زندگی مشترک را ادامه ندهند.  بعد از پا به سن گذاشتن والدین آنها را به خانه های سالمندان فرستاده و در گام بعد از شب نشینی ها و رفت و آمد های دورهای دوری گزینند.  امروزه فاصله ها و گرایش به فردگرایی  به جایی رسیده است که تهدیدی برای بنیان خانواده ها به حساب می آید و موجب بالا رفتن آمار طلاق و پایین آمدن میزان تمایل به ازدواج و فرزند آوری شده تا جایی که نمودار جمعیت جوان کشورهای توسعه یافته را با بحران مواجه کرده است. 

 این که آدمی تصور کند در این دنیا نه کسی در اندیشه اوست ندهید  نه دلی در جایی دارد نه کسی می‌خواهد به او کمک کند و یا از مشکلاتش بکاهد  پیامدهای منفی و جبران ناپذیر برای روح او دارد.  از دوران رنسانس به بعد بسیاری از مسائل و مشکلات انسان عصر جدید به حوزه جسم او بستگی ندارد  بلکه روح و روان وی را تحت شعاع قرار می‌دهد و به تعبیری بشر بیشتر از قبل رنج می کشد زیرا درمان اغلب دردها را پیدا کرده اما روا نش در رنجش است.

در عصر حاضر یکی از دغدغه های ذهنی انسان ایجاد تغییر در خود اطرافیان و حتی جامعه است. اینکه افراد چگونه می اندیشند و نگرش و نگاهشان به افق های زندگی به چه شکل است در رفتار و شخصیت آنها نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند پیش از آن که افراد قادر باشند دگرگونی در محیط و جامعه شان ایجاد کنند باید بتوانند در خود وجودی شان انقلاب کرد و تحول ساز باشند. کسی که کنترل افکار و نگاه خود را ندارد قطعاً قادر به تاثیرگذاری در محیط و اطراف نیز نیست به جنس انسان تا نگرش را تغییر ندهد افکارش تغییر پیدا نکرده و در نتیجه نباید انتظار تغییر در رفتار داشته باشد.نگرش‌ها را نمی‌توان‌ مشاهده‌ کرد بلکه‌ از رفتار شخص‌ برداشت‌ می‌شود.

  معمولاً علم روانشناسی و رفتار شناسی انسان را از منظر مطالعات میدانی بررسی کرده و یک قلعه بزرگ در روانشناسی محسوب می‌شود چرا که کمتر نگاه فلسفی به مقوله انسان داشته است.

 این است که افراد برای اینکه حالشان و رفتارشان را تغییر داده در ابتدا باید نگرش خود را تغییر دهند تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است.

 اولین اقدام در ایجاد انقلاب درونی رسیدن به این باور است که هیچ قهرمان قدرتی از بیرون نمی تواند دگرگونی یا تعویضی بدون خواست فرد درباره ایجاد کند. در همین راستا اولین اقدام جهت تغییر نگرش فاصله گرفتن از تن و کالبدی که در آن قرار داریم. این جدایی موجب نگاهی همه جانبه  می شود.

 لحظه ای درنگ و تفکر عمیق باعث شده ذهن بتواند خود را سازماندهی کرده و تا حد زیادی اجازه ندهد که دیگران به جای اش فکر کنند.  در این هنگام پیامبر درونی همه انسانها که عقل نامیده می شود آزادی را دارد که درست تصمیم بگیرد و صحیح نگاه کند.

هر چه روانشناسان بیشتر بتوانند ارتباط میان نگرش و رفتار و عواملی که این دو را تحت تأثیر قرار می‌دهند درک نمایند، بهتر می‌توانند اختلال‌های روانی را درمان کنند. بنابراین یکی از راه‌های تغییر رفتار مطالعه نگرش‌های افراد و تغییر آن نگرش‌هاست.در سال1955، جورج کلی روانشناسی خود را تحت عنوان سازه‌های شخصی معرفی کرد. سازه شخصی کلی براساس این ایده قرار گرفته بود که فرد از منظر دسته‌ای از عقاید قبلی خود درباره جهان به آن می‌نگرد (یعنی سازه‌ها). این سازه‌ها همچنان‌که فرد در معرض موقعیت‌های جدید و متفاوت قرار می‌گیرد تغییر یافته و با آن موقعیت‌ها سازگار می‌شوند‌. ایده اساسی موجود در تئوری کلی این است که افراد می توانند به جست‌وجوی تجربیات تازه پرداخته و با تمرین، آن تجربیات رفتارهای تازه‌ای را به‌منظور ایجاد تغییر در نگــرش‌هایشان نسبت به جهان پیرامون، در خود به‌وجود آورند.

بر همین اساس جورج کلی توصیه می‌کرد که درمان گران بیماران خود را به تلاش در جست‌وجوی رفتارهای جدید و راهبردهای مقابله با مشکل تشویق کنند. او و همکارانشان موارد فراوانی را گزارش کرده‌اند که در آن بیماران الگوهای رفتارهای جدید و مؤثری را در خود به‌وجود آورده و متعاقب آن نگرش‌هایشان تغییر یافته است. در مواردی که رفتار با نگرش‌ها هماهنگ نیست، گاهی اوقات علت آن فشار اجتماعی یا فشار ناشی از همسالان است. افراد بزرگسال عموما از نگرش‌های تثبیت شده خود تبعیت می‌کنند، در حالی‌که در کودکان نگرش‌ها اغلب به وسیله مشاهده رفتار دیگران به‌ویژه والدین شکل می‌گیرد.

بشر بایستی چگونه زیستن را بتواند بفهمد.فهم کردن این موضوع در رهگذر آموختن است و شاید در ابتدا باید بپذیرد که نمی داند و سپس ظرفی را فراهم کند برای این ندانستن.  زیستن برگرفته از چیزی است که باورهای ما را شکل داده است اگر فارغ از باورهای دینی به چگونه زیستن نگاه شود به این نتیجه می رسیم که بشر همواره برای یافتن راه درست تلاش می‌کند. در طول تاریخ نحله ها و اندیشه‌های گوناگون بشری به میدان آمده اند تا ثابت کنند راه سعادت و پیروزی آن چیزیست آنها می گویند. در عصر حاضر عده ای از انسان ها به این مسئله نائل شدند که به بلوغ فکری رسیده و خودشان می تواند بفهمد که راهشان چیست و به تنهایی  راه حل مضرات و مشکلاتش را  بیابد.

 حال این سوال مطرح می‌شود که اگر بشر به بلوغ فکری رسیده  این همه تکاپو و پژوهش برای چه چیزی است. اگر به این باور رسیدیم که دایره ندانسته های بشر خیلی بیشتر از دانسته هایش است روزنی باز می شود که بسیاری از واقعیت ها را ببینیم.  زمانی که ما بر نگاه خودمان سایه افکندیم حجابی بر دیدگاه مان قرار داده ایم و به این نتیجه می رسیم که ما می دانیم و گاهیم. اما درست مشکل از همینجا شروع می شود چرا که مختصات خود را در این دنیا گم می کنیم.

 شبیه تعبیر جناب مولانا  که می فرمایند:

 یک جا آمده ام آمدنم بهر چه بود.

 در طول تاریخ بشر در حال فهم  چنین مسئله ای است که از کجا آمد و به کجا خواهم رفت  و چون به این مسیر درست نگاه نشده و زاویه دید به آن دچار قرائت ها و سلیقه های مختلف شده در رهگذر آن راه هایی به وجود آمده است که بشر را به تعویق انداخته است به صورتی که در عمر کوتاه خود بارها این سوال را از خود می پرسد 

به کجا چنین شتابان؟!

اما پاسخ قطعی برای آن نمی یابد.  این سوال و گمگشتگی درست شبیه به این مساله است که کارخانه های وسیله ای جدید را تولید کرده کارخانه های دیگر دفترچه‌های راهنمایی برای آن آماده و چاپ می کنند.  منطقی است که افراد خردمند برای استفاده از چنین وسیله‌ای از دفترچه راهنمای کارخانه تولیدکننده استفاده می کنند. 

 بشر در یک دستگاه خلقت آفریده شده است و قطعاً کسی که وجود بین پیچیدگی را خلق کرده است حکمتی در پس پرده چنین آفرینشی پنهان داشته است و امکان ندارد که بدون هیچ برنامه و هدفی آن را به حال خود رها کند.  درست مثل اینکه کارخانه دستگاهی را تولید کرده و طرز استفاده و کاربرد آن را شرح ندهد.

 عقل به ما حکم می کند به دنبال کسی که تو را خلق کرده است برو.  نه اینکه اگزیستانسیالیست ها چه گفتند؟ لیبرال ها چه گفتند و...

 ما باید ببینیم که کجا هستیم. آیا انسان به چنین پیچیدگی آمده است به دنبال این است تا نیاز هخای غریزی و مادی خود را تامین کند؟!  

  ما فراموش کرده ایم که کجا هستیم.  اگر بعد نفهمد که چه نسبتی با این دنیا دارد دچار مشکل می شود.  انسان امروز درگیر یک روزمرگی شده است که دائما می خواهد خود را نجات دهد و در پس یک اتفاق مهم آرامش بگیرد اما آن را پیدا نمی کند  چون مسیر را اشتباه رفته است.

 مشکل اصلی بشر امروز غفلت از مطالعه است و این مسئله ربطی به قوم و نژاد و کشور ندارد انسان ها دنیا را از جغرافیای ذهن خود می بینند.  میگویند یتیم کسی نیست که پدر یا مادرش را از دست داده یا تیم کسی است که نقش خود را در دنیای حاضر پیدا نکرده است.  پست دفترچه راهنمای ما را باید کسی بدهد که ما را خلق کرده حال نامش را دیدم بگذاریم یا ایدئولوژی یا ...

 در این حوزه همیشه صف‌آرایی جناح‌های مختلف فکری  وجود داشته است.  خداوند خرد به انسان عطا کرده است  باید خردمند راه درست زندگی را پیدا کند چرا که بشر فرصت امتحان تمامی راه ها را ندارد.