روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

افزایش تعداد سامندان ایرانی در سال های آتی

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۴۶ ق.ظ

به گزارش خبر گزاری مهر 30 درصد از جمعیت کشور تا سال 2050 سالمند می شوند.

برای پرداختن به این موضوع و کاهش هزینه‌های سه برابر شدن جمعیت سالمندی در ایران تنها سه دهه فرصت وجود دارد، و این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای دو برابر شدن جمعیت سالمندی خود زمان‌های بیشتری حتی تا ۱۲۰ سال فرصت داشتند. تا به امروز کشور یران جز کشور هایی با نمودار آماری جوان بوده است.

موضوع سالمندی همراه با عوارض سایر پدیده‌های ذکر شده موجب شده است تا از سه دهه گذشته، توانبخشی در کشورهای توسعه یافته جهت کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تحمیل شده بر نظام سلامت کشورها به طور جدی مدنظر قرار بگیرد.

پوشش بسیار محدود خدمات توانبخشی توسط سازمان‌های بیمه گر، نظام آموزشی سنتی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی در توانبخشی، تعرفه‌های پایین خدمات توانبخشی در مقایسه با تورم و هزینه‌های ارائه خدمت، عدم توجه به نقش بسیار مؤثر انجمن‌های علمی، منابع ناکافی بویژه منابع انسانی، فضای فیزیکی و تجهیزات توانبخشی در سراسر کشور، دخالت سایر رشته‌ها به ویژه کارشناسان تربیت بدنی در رشته‌های توانبخشی از جمله چالش‌های نظام سلامت هستند.

انتظار می‌رود که سیاستگزاران نظام سلامت در حوزه ستادی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نسبت به پوشش گسترده بیمه‌ای خدمات توانبخشی با کسب نظر کارشناسان خبره توانبخشی در کشور، لحاظ کردن توانبخشی در طرح تحول سلامت، به روز رسانی نظام آموزشی توانبخشی در کشور مطابق با استانداردهای بین المللی، ایجاد و ارتقای دفاتر توانبخشی در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و اصلاح تعرفه‌های خدمات توانبخشی مطابق با تورم و هزینه‌های تمام شده ارائه خدمات، اقداماتی را به انجام برسانند.

در کنار تمامی مسائل سیاست گذاران باید برنامه ریزی برای این تغییر کاربری جمعیت داشته باشند چرا که بالا رفتن نمودار جامعه سالمندی به این معناست که نرخ بازنشستگان و مستمری بگیران از دولت نیز افزایش می باید و در مقابل نیرو کار رو به کاهش می رود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی