روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

روز نوشت: فرار مغز ها

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۴۳ ب.ظ

   ایران از نظر فرار مغز ها رتبه ی اول را در کشور های در حال توسعه دارد .در حال حاضر حدود سه میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند .

    افراد نخبه به علت توانایی بالا در تولید ایده، دانش، علم، فن، فناوری و صنعت جدید همیشه زمینه ساز حرکت و پویایی اقتصاد و خالق فرصت‌های شغلی جدید برای جامعه خود هستند. البته این موضوع در کشورهایی اتفاق می افتد که از اقتصاد سالم و ساختار هدفمندی برای مدیریت نیروی انسانی برخوردار باشد و توانایی حفظ و حتی جذب دوباره نیروهای از دست رفته را داشته باشد .

     به گفته معاونت دانشجویی وزارت علوم  از هر 96 دانشجوی اعزامی به خارج از کشور تنها 30 نفر به ایران باز می گردند و همچنین از هر 125دانش آموز المپیادی 90 نفر در دانشگاه های امریکا تحصیل می کنند.  آمار ها نشان می دهد که ایرانی های مقیم امریکا از نظر در آمد نسبت به مهاجران دیگر رتبه اول را دارند و جزو تحصیل کرده ترین افراد جامعه هستند. 2000 نفر از استادان دانشگاه های آمریکا ایرانی  بوده و 5000 نفر مدرک دکترا دارند ، 30% مهاجران ایرانی در کار های مدیریتی و 20% آنها در کارها ی تکنیکی فعالیت می کنند.

از نظر فرار مغز ها ایرانـیان را به  چهار گروه می توان تقسـیم کرد :نخبگان علمی، فــارغ التحصیلان دانشـگاه ،نیروی کـار عادی و ســرمایه داران ایرانی.                                    

   اقامت ایرانیان در خارج از کشورمهاجرت نیست بلکه به نوعی از دست دادن سرمایه و نیروی انسانی کارامد بوده که قابلیت تحول در اقتصاد ، علم و توسعه را داراست.

کشورهای صنعتی با جذب هر فرد با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا از کشورهای جهان سوم در آمدی حدود یک میلیون دلار به دست می آورد .

طبق آمار صندوق بین المللی پول از ایران 105 هزار نفر با تحصیلات عالی به آمریکا رفتند که این تعداد جدا از سی صد نفر مهاجر با تحصیلات ابتدایی و 41 هزار نفر مهاجر با تحصیلات دبیرستانی است . از طرف دیگر ورودی های دانشگاه با رتبه ی 1 تا 99 در سال دوم از دانشگاه های معتبر دنیا نامه هایی دریافت می کنند که پیشنهاد بهترین امکانات را برای ادامه تحصیل به آنها می دهد و این برای کشور ما فاجعه است و به نوعی دزدی علمی و مدرن می باشد .

   فرار هر یک از مغزهای این کشور آجری از ستون پیشرفت و توسعه بر می دارد چرا که هر یک از این افراد اگر در جایگاهی شایسته قرار گیرد توانایی آن را دارند که گره ای از مشکلات این کشور باز کند پس دولت باید با برنامه ریزی دقیق و حساب شده نه تنها افرادی را که رفته اند جذب کند بلکه زمینه را طوری فراهم سازد که نخبگان به فکر مهاجرت به خارج از کشور نباشند. بسیاری از کارشناسان اجتماعی و فرهنگی معتقدند که مهاجرت نخبگان و همچنین عدم بازگشت بسیاری از جوانان به کشور به علت شرایط نامناسب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور است که دولت به ویژه در چند سال اخیر، برای حل این مسائل برنامه‌های راهبردی نداشته است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی