روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

کتاب نوشت : تعامل اقتصادی با دیپلماسی واقع گرایی

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۳۹ ب.ظ



"سیاست خارجی:

آن دسته از روابطی را در بر می گیرد که حکومت ها متصدی آن باشند. به تعبیر دیگر سیاست خارجی عبارت اند از استراتژی یک رشته اعمال از پیش طراحی شده که توسط تصمیم گیران حکومتی به منظور دست یابی به اهداف معین ، در چارچوب منافع ملی و در محیط بین المللی ،اتخاذ می شود


ژئواستراتژیک :

ژئواستراتژیک عبارتست از مطالعه اثر عوامل استراتژیک محیط جغرافیایی منطقه ای و جهانی بر تصمیم گیری های سیاسی حکومت ها و اثر گذاری های متقابل کشور ها در ابعاد منطقه ای و جهانی و سیاست های قدرتی . ژئواستراتژی در حقیقت علم کشف روابطی است که بین یک استراتژی و محیط جغرافیایی وجود دارد.


ژئوپلتیک:

ژئوپلتیک یا سیاست جغرافیایی اثر محیط و اشکال یا پدیده های محیطی چون ، موقعیت جغرافیایی ، شکل زمین ، منابع کمیاب ، امکانات ارتباطی و انتقالی ( زمینی ، دریایی، هوایی و فضایی) ، وسایل ارتباط جمعی و ... را در تصمیم گیری های سیاسی بویژه در سطوح گسترده منطقه ای و جهانی مطالعه می کند.


ژئواکونومیک:

تحلیل استراتژی های اقتصادی بدون در نظر گرفتن سود تجاری، که از طرف دولت ها اعمال می شود، به منظور اقتصادملی یا بخش های حیاطی آن و به دست آوردن کلید های کنترل آن از طریق سیاسی و خط مشی های مربوط به آن . دولت ها از این طریق می تواند کنترل اقتدار تمام منابع تولید و بخش های کلیدی اقتصاد را به دست بگیرد و به استحکام فعالیت های اقتصادی و قدرت های اقتصادی بپردازد. "

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی