روزنه

روزنگاری های من

روزنه

روزنگاری های من

مشخصات بلاگ

آغاز سخن یاد خدا باید کرد
خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کار ها زیبا تر
آغاز سخن تو را صدا باید کرد

"مجتبی کاشانی"

۱۸ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

درمان افسردگی در شرایطی آسان تر می‌شود که فرد بیمار بتواند با دوستان و نزدیکان خود در حوزه سلامت روان گفت‌وگو کند.

برخی از افراد تصور می کنند نزدیک شدن و گفتگو با افراد افسرده به معنای حل مشکل فرد افسرده است. در حالی که اصلاً به این شکل نیست. درواقع صحبت کردن و هم‌حسی به روند درمان کمک میکند و باعث می شود فرد تا حد زیادی از حس تنهایی خود فاصله بگیرد.

اگر شما هم بین دوستان و اطرافیان خود، فردی را دارید که به افسردگی مبتلاست، بهتر است بدانید که لازم نیست مشکل را حل کنید. فقط با یک گوش شنوا و همدلی در کنار وی باشید. در کنارش باشید و به دوست خود یادآوری کنید که دوستش دارید. این نزدیکی می تواند شامل تماس تلفنی، دعوت دوستتان نزد خود، همراهی برای قدم زدن با یکدیگر و مواردی مشابه باشد.

وقتی فردی با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، به این معنی نیست که او در وضعیت بدبختی قرار دارد. لحظات بهتر و بدتری برای وی وجود دارد. بنابراین باید به وی کمک کنید لحظات خوب خود را افزایش دهد. این روند با همکاری روان درمانگران تسریع می شود. درواقع هر اندازه روان درمانی با موفقیت بیشتری انجام شود، همکاری اطرافیان نیز در موفقیت این نوع مشکل بسیار مهم است.

یکی از مهمترین مواردی که روانشناسان بر آن تأکید دارند، عدم تحقیر یا سرزنش بیماری است که به افسردگی مبتلا شده است. هر نوع تحقیر شخصیتی و سرکوب بیماران مبتلا به افسردگی می تواند منجر به تشدید بیماری این نوع افراد شود.

 

منبع: انتخاب

کودکان هنگام رویارویی با حوادث ناگوار، بسیار حساس هستند و به این فکر می‌کنند که ممکن است همان اتفاق‌های بد برای آن‌ها رخ دهد.

 

تمام کودکان دنیا حق دارند در محیطی امن زندگی کنند و دور از هر خشونتی باشند؛ اما متأسفانه امروزه کمتر به روحیات کودکان توجه می شود. کودکان، به ویژه کودکانی که در سن پیش‌ از مدرسه هستند هنگام رویارویی با حوادث ناگوار، بسیار حساس می شوند. آنها همیشه به این فکر می‌کنند که ممکن است همان اتفاق‌های بد برای آن ها و خانواده‌شان رخ دهد.

آمنه دقیقی خداشهری متخصص روانشناسی کودک و نوجوان درباره تأثیر حوادث تلخ بر روحیه کودکان اظهار کرد: کودکی دوران حساس، مهم و سازنده زندگی هر انسان است. دوران کودکی زمانی است که در دوره‌های مختلف تعیین کننده رفتار یک جامعه خواهد بود. پس باید در این دوره به کودکانمان توجه خاصی داشته باشیم.

تاثیرات خبرهای ناگوار بر کودکان

او در ادامه افزود: اگر چه پایه نیاز‌های کودکان تأمین آب و غذا است، اما هرگز نمی‌توان از اهمیت نیاز به امنیت و اعتماد او به محیط زندگی‌اش غافل شد و آن را کتمان کرد. خانواده ها باید شرایطی را فراهم آورند تا کودکان در دنیای کوچک، شاد و زیبای خود  احساس امنیت کنند. زیرا این حس امنیت در کودک یک موضوع بسیار مهم است.

خداشهری بیان کرد: موضوع ناخوشایند و حیاتی است، اگرچه ریشه‌ هر یک از مشکلات فیزیولوژی و روانشناختی مانند اضطراب‌ها و ترس‌ها ارث است، اما هرگز نمی‌توان از نقش تعیین کننده و بسیار مهم عوامل محیطی و پیرامونی در این زمینه غافل بود.  ظرفیت ذهن و درک کودکان کوچک، اتفاقات و حوادث پیرامون خود را به هیولا‌های بزرگ و ترسناک تبدیل می‌کند.

اثرات خبر های ناگوار

او در ادامه افزود: برای کودکانی که در دوره رشد تخیل و تفکر هستند، جداسازی و سازگاری با موضوعات و اضطراب زای محیطی با سایر موقعیت‌های زندگی دشوار و گاهی نشدنی است. کودکان توانایی تجزیه و تحلیل مسائل مختلف را ندارند و به همین دلیل است که گاهی حتی تصویر یک صحنه‌ی ترسناک در کارتون‌ها و فیلم‌ها مدت‌ها در ذهن او موجب ایجاد لحظه‌های پر اضطراب و پرتنش می‌شود.

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: در محیط‌ها و جوامعی که عموماً دستخوش حوادث، اتفاقات و بحران‌های گوناگون از قبیل و غیر طبیعی، مانند سیل، زلزله، طوفان، جنگ وجود دارد، همه‌ کودکان به ویژه زیر ۶ سال به دلیل شرایط سنی و رشدی قابلیت سازگاری با حوادث را ندارند که باعث می‌شود در معرض خطر بالای آسیب‌های روحی و روانی قرار می‌گیرند.

او بیان کرد: مشکلاتی مانند لجبازی و بهانه گیری، عدم تمرکز و توجه، گریه‌های تکراری بر سر مسائل کوچک و بزرگ، کابوس‌های شبانه، ناخن جویدن، ترس از صدا‌های بلند، افراد غریبه، شب ادراری، پرخاشگری و بدرفتاری با اسباب بازی‌ها از نشانه‌های استرس و اضطراب‌های کودکان هنگام مواجه با بحران‌ها و حوادث دلخراش است. در واقع ترس و اضطراب مسئله‌ای آموختنی است که کودکان ما آن را از اتفاقات، حوادث و عکس العمل‌های محیط پیرامونی می‌آموزند.

خداشهری درباره پیشگیری از این مشکلات تصریح کرد: جهت پیشگیری از مشکلات این چنینی باید آموزش‌های لازم به والدین و خانواده‌ها داده شود. والدین، اولیای مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها و اطرافیان کودک باید سعی کنند از انتشار اخبار استرس‌زا جلوگیری کرده و سعی کنند اضطراب خود را به کودکان نشان ندهند.

هنگام مشاهده حالت‌هایی از اضطراب و نشانه‌های ترس در کودکان به حرف‌های کودکتان گوش کرده، برای کودک محیط‌های فرح بخش، نشاط آور و امیدآور فراهم کنید و در صورت شدت و ادامه یافتن ترس و اضطراب از روانشناسان کودک کمک بگیرید.

تاثیرات اخبار ناگوار بر کودکان

او تصریح کرد: پس آگاه باشید که در موقعیت‌هایی که دست تقدیر بار‌ها زندگی را دستخوش حوادث تلخ و پیچیده می‌کند از توجه به فرآیند‌های ذهنی، روحی و روانی نسل آینده غافل نباشیم.

لیلا شقاقی متخصص روانشناسی درباره مراقبت های مختلف کودکان هنگام رویارویی با اخبار های ناگوار اظهار کرد: این روز‌ها رسانه‌ها پر از خبر‌های ناراحت کننده، خشونت بار، ترسناک و نگران کننده است.

او در ادامه بیان کرد: آنچه در رسانه‌ها بازتاب می‌کنند نه تنها روی زندگی بزرگسالان بلکه بر دنیا کودکان و نوجوانان هم سایه می‌اندازد.

کودک و ترس های او

او گفت: طبق پژوهش‌های به دست آمده اغلب کودکان درباره چیز‌هایی نگران هستند که بزرگتر‌ها فکرش را هم نمی‌کنند. بزرگسالان به مواجهه با اخبار ناراحت کننده عادت می‌کنند، اما کودکان از این مکانیسم دفاعی بی بهره‌اند. این وظیفه بزرگتر‌ها است که درباره نگرانی‌های بر آمده از اخبار ناخوشایند با آن‌ها حرف بزنند و در مدیریت تعارض‌ها و نگرانی‌ها به آن‌ها کمک کنند.

شقاقی بیان کرد: توصیه کلی در این مورد برای تمام سنین است که از تماشای اخبار و تحلیل‌ها همراه با کودکان پرهیز کنید. زیرا در لحظه پخش اخبار، گفتگو‌ها و تحلیل‌ها کنترلی بر آنچه در حال پخش است ندارید و ممکن است کودکان تصاویر، صحنه‌ها یا گفته‌هایی را ببینند و بشنوند که عامل نگرانی غیر ضروری یا صدمه روحی و ذهنی عمیق در آن‌ها باشد.

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: در صورت ضرورت خودتان درباره رویداد‌ها و اتفاق‌های نگران کننده که در اخبار تکرار می‌شوند و جامعه را درگیر می‌کنند با نوجوان‌ها و کودکان بالای ۷ سال صحبت کنید. به این ترتیب خانواده‌ها می‌توانند میزان اطلاعاتی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد را کنترل کرده و از میزان ترس و نگرانی آن‌ها کم کنند.

او در ادامه افزود: البته شروع و ادامه چنین گفت‌وگویی اصلا آسان نیست، به ویژه در ارتباط با کودکان کوچک‌تر که باید متناسب با سن و میزان درک آن‌ها از جهان پیرامون باشد. شروع گفتگو از جانب خانواده این احساس را به کودک و نوجوان می‌دهد که همه چیز تحت کنترل است و او احساس امنیت بیشتری می‌کند.

تاثیرات ناگوار اخبارها

شقاقی گفت: بهترین روش برای شروع گفت‌وگو این است که آنچه را که درباره واقعه می‌دانند و نحوه کسب اطلاعات را از کودک سوال کنید.  آنها را متوجه کنید که باید اطلاعاتشان از منابع قابل اعتماد باشد و نباید شنیدهایشان را از دوستان و هم کلاسی‌ها جدی بگیرند.

او افزود: به کودکان اجازه دهید که شنیده‌هایشان را با خانواده در میان بگذارند تا در صورت نیاز اطلاعات خلاف واقع را اصلاح کنند. درک کودکان از موضوع و تصوراتشان که ترسناک‌تر از واقعیت است خانواده را شگفت زده خواهد کرد. خانوده‌ها حتما با دقت به حرف‌های کودکان گوش کرده و از آن‌ها درباره صحبت‌هایشان پرس وجو کنند. البته از حرف زدن درباره اتفاقات آتی و تحلیل پیامد‌ها پرهیز کنید، 

شقاقی ادامه داد: خانواده‌ها باید به کودکان یادآوری کنند که کنارشان هستند، آنها را متوجه کنند که احساس ترس و نگرانی در چنین موقعیت‌هایی کاملا طبیعی است و نباید بابت این احساس‌شان شرمنده باشند.

او گفت: در گفت‌وگو خانواده با کودکان صداقت مهم‌ترین رکن است. به خصوص با کودکان بزرگتر و نوجوان‌ها که قدرت تحلیل‌شان پیشرفته‌تر است و راه‌های مختلفی برای دریافت اطلاعات پیش رویشان است، البته با توجه به این مسائل خانوده‌ها نیاز نیست به جزئیات مطالب بپردازند.

این متخصص روانشناسی بیان کرد: کودکان زیر ۷ سال را به کل از اخبار و رادیو و تلویزیون و شبکه‌های خبری دور نگه دارید. اگر روزنامه می‌خوانید آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید. دلیل این موضوع این است که کودکان پیش از دبستان به راحتی واقعیت را با خیال و فانتزی‌های بسیار ترسناک اشتباه می‌گیرند. تماشای تصاویر خشونت آمیز، جنگ، اتفاق‌های ناگوار طبیعی، سوانح یا شنیدن درباره این مسائل برای کودکان زیر ۷ سال بسیار ترسناک‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم.

5e1dd634abc9e_2020-01-14_18-24
آیا می‌دانید چگونه می‌توانیم ناراحتی و رنجش خودمان را در روابط بین فردی نشان دهیم؟

 

بسیاری از ما نمی‌دانیم هنگام ناراحتی چطور باید احساسات‌مان را نشان دهیم یا اجازه بدهیم دیگران احساسات واقعی خود را با ما در میان بگذارند.

اغلب وقتی از شنیدن کلامی یا انجام رفتاری می‌رنجیم یا شتاب‌زده و عجولانه داد و بیداد راه می‌اندازیم یا آنقدر سکوت می‌کنیم که حجم زیادی از ناراحتی، خشم و کینه در دلمان انباشته شود؛ تا جایی که دیگر هیچ روشی برای از بین بردن آن مؤثر نخواهد شد. در واقع این موضوع بسیار مهم است که ما به‌موقع، بجا و با توجه به شرایط و شناخت از طرف مقابل خود درباره خواسته‌ها، انتظارات و احساسات خود با آنها صحبت کنیم. اما این کار نیاز به آگاهی و مهارت دارد که درخصوص آن با سیدعلی قاسمی، روانشناس گفت‌وگو کرده‌ایم.

سرکوب خواسته‌ها 

 در طول تاریخ علم روانشناسی افراد زیادی به این موضوع توجه داشته و تلاش کرده‌اند راهکارهایی برای رفتن به سمت روابط سازنده ارائه دهند. برای بهبود روابط باید دو طرف برای شنیدن خواسته‌های یکدیگر مشتاق باشند و وظیفه ماست که همدیگر را به این کار تشویق کنیم. در برقراری ارتباط موفق بیان درست خواسته‌ها بسیار مهم است، در غیراین صورت فقط مقاومت طرف مقابل بیشتر خواهد شد. در این هنگام مهم نیست خواسته ما چیست، مهم این است که طرف مقابل شروع به مقاومت می‌کند. در واقع وقتی ما از زور و فشار استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم عقایدمان را به دیگران تحمیل کنیم، طبیعی‌ترین واکنشی که افراد نشان می‌دهند این است که آنها هم ما را تحت فشار قرار می‌دهند. وقتی خودمان بلد نیستیم خواسته خود را به‌طور شفاف بیان کنیم نمی‌توانیم به خواسته‌های خود دست یابیم و در واقع آنها را سرکوب می‌کنیم. گاهی ما جرأت بیان خواسته‌های خود را نداریم یا فکر می‌کنیم فایده ندارد. در این هنگام بر اثر ناکامی خشمگین می‌شویم و دو راه پیش رو داریم. یا باید آن را نشان دهیم یا سکوت کنیم. اگر به هر علتی نخواهیم خشم خود را نشان دهیم براثر فروخوردن بیش از اندازه خشم مبتلا به افسردگی می‌شویم. افراد افسرده کسانی هستند که برای رسیدن به خواسته‌های خود اقدام مؤثری نکرده‌اند و همیشه معتقدند قربانی شرایط و دیگران هستند.

هانیه لواف روانشناس و مشاور درباره کودکانی که نمی‌توانند در جایی ثابت درس بخوانند، اظهار کرد: ابتدا باید علت اینکه فرزندمان نمی‌تواند یک جا بشیند و درس بخواند را ریشه یابی کنیم.

این روانشناس بیان کرد: گاهی اوقات علت آن می‌تواند بیش فعالی از نوع پرتحرکی باشد که کودک نمی‌تواند یک جا بنشیند و علاوه بر آن رفتارهایی مانند وسط حرف پریدن و عدم رفتار نظام‌مند دارد.

وی افزود: اختلال یادگیری نیز می‌تواند عامل این رفتار کودکان باشد، چراکه باعث دلزدگی در کودک می‌شود و نتیجه مطلوب نمی‌گیرد و بازدهی کافی ندارد، بنابراین او انگیز‌ه‌ای برای درس خواندن ندارد و از سر درس دائم بلند می‌شود.

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در رابطه با ثبت ۵۲۰ هزار ازدواج و ۱۷۰ هزار طلاق در سال ۱۳۹۷ گفت: ارزیابی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گویای این نکته است که مجلس برای ازدواج جوانان باید برنامه مدونی تصویب کند تا جوانان قبل از ازدواج مشاوره اجباری داشته باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است که عدم مشاوره صحیح و ازدواج صحیح از جمله عواملی هستند که منجر به ناسازگاری یا طلاق در پنج سال اول زندگی می شود.

وی با بیان اینکه تغییر و تحولات شرایط اجتماعی، فضاهای مجازی و مهاجرتها ازدواج را از حالت سنتی خارج کرده افزود: ازدواجهای کنونی حتماً نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند و ما هم به جد پیگیر این قضیه هستیم تا مشاوره ازدوج اجباری شود.

حاتمی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، همچنین متذکر شد: البته به جز عدم مشاوره، عوامل متعدد دیگری نیز در افزایش طلاق موثرند از جمله ازدواج از طریق آشنایی در فضای مجازی که با وجود تفاوتهای فرهنگی، ازدواج می کنند و بعضا هم از هم جدا می شوند.

بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سبک زندگی ما تحت تاثیر جهانی شدن به شدت در حال تغییر بوده و در این میان، یکی از اهداف اصلی تهاجم فرهنگی سازماندهی شده علیه ایران نیز متلاشی کردن خانواده‌هاست.

وی با اذعان به نارساییهای داخل کشور در سبک مدیریت و حل مسائل جامعه افزود: ریشه همه نارساییها و معضلات جامعه اعم از اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی بعضاً مشترک است.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: با نگاهی به تبلیغات کاندیداها متوجه می شویم که در تبلیغات خود مسئولیت جوانان و خانواده ها و پدر و مادرها را به دولت واگذار می کنند و حتی خود رسانه ها نیز برای جلب مخاطب به این کار روی میآورند و از مشارکت و مسئولیت تک تک افراد جامعه برای حل این معضلات غافل می شوند.

همه پزشکان به ویژه متخصصان تغذیه مردم را به مصرف روزانه شیر ترغیب می‌کنند چرا که براین باورند که این ماده غذایی به دلیل داشتن ویتامین‌های بسیار در سلامت انسان موثر است به همین دلیل است که اکنون در کشورهای مختلف بسته به نوع کمبودهایی که در مردم آن کشور وجود دارد، شیر را غنی‌سازی می‌کنند، براین اساس در کشور ما، غنی سازی شیر با ویتامین D انجام شده است.

شیــر یک غذای کامل است و به دلیل دارا بودن انواع املاح و بسیاری از ویتامین ها نقش مهمی در رشــد و حفظ سلامت انسان دارد، شیر و فرآورده های لبنی مهم ترین منبع تامین کلسیم است و مصرف آن برای حفظ سلامت و استحکام استخوانها، دندانها و پوست توصیه میشود.

 تعادل و تنوع اجزای غذایی در شیر باعث شده که با مصرف یک لیوان از آن در روز بتوان بخش عمده ای از مواد ضروری مورد نیاز بدن را تامین کرد، آب ۸۷ درصد بخش عمده شیر را تشکیل می دهد، ۵/۳ درصد  مواد شیر از چربی، ۵/۳ درصد پروتئین، ۷/۴ درصد لاکتوز یا قند شیر و هشت درصد املاح و ویتامین ها تشکیل شده است.

چربی شیر به دلیل دارا بودن ۱۰ تا ۱۵ درصد اسیدهای چرب  زنجیره قابلیت هضم بالایی دارد، همچنین چربی شیر حاوی اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن است، پروتئین های شیر منبع مهمی در تامین پروتئین مورد نیازروزانه بدن هستند، نیم لیتر شیر۲۰ تا ۲۵ درصد از کل پروتئین مورد نیاز روزانه افراد بالغ را تامین می کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است، با مصرف سه تا چهار درصد  واحد شیر و فرآورده های لبنی حدود  صد درصد از کل نیاز روزانه بالغین به کلسیم برآورده می شود و دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروی است.

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: در هر کشوری بسته به نوع کمبودهایی که در مردم وجود دارد، نوع و مقدار ویتامین ها یا املاح اضافه شده به شیر تعیین می شود، در کشور ما غنی سازی شیر با ویتامین D انجام شده  و با مصرف یک لیوان شیر غنی شده با این ویتامین ۳۰درصد نیاز روزانه افراد به این ویتامین برآورده می شود.

وی می افزاید: شیر، صرف نظر از منبع تولید، بسته به نسبت اجزای متشکله از جمله چربی و روش های مختلف فرآوری انواع متفاوتی دارد، پیشرفت های تکنولوژی موجب شده که انواع بی شماری از شیر و ترکیبات آن از شیر خام گرفته تا شیر پاستوریزه، شیر استریلیزه، شیر خشک و غیره با مقدار متفاوتی از رطوبت، چربی و پروتئین و یا سایر ریزمغذی ها در بازارهای جهانی یافت شود.  

عبداللهی ادامه می دهد: امروزه شیر با نسبت درصدهای متفاوت چربی از صفر تا چربی موجود در شیر کامل تولید می شود و مقدار چربی شیر استاندارد یا شیر معمولی در ایران ۵/۲ درصد است.

وی می گوید: شیر کم چرب حدود ۵/۱ درصد و شیر پرچرب یا شـیـر کـامـل حــدود ۵/۳ درصد چربی دارد، چربی شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین A، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع بوده و مصرف شیر کم چرب به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و افراد چاق به جای شیر معمولی توصیه می شود و ویتامین A موجود در چربی شیر به رشد کودکان کمک می کند.

اضافه وزن در کودکان,کودک چاق,چاقی در کودکان
حق دارید نگران باشید: اضافه وزن می‌تواند کودک شما را در حال حاضر و در آینده در معرض خطرات سلامتی چون بیماریهای قلبی و دیابت قرار دهد.

بیشتر بچه‌ها تا سن ابتدایی چربی خردسالی ‌شان را مصرف کرده اند، پس ترتیب ملاقاتی را در این باره با پزشک کودکتان بدهید. وی تشخیص خواهد داد که وزن کودک شما مشکلی جدی است که باید اکنون به آن بپردازید یا خیر.

پزشک چگونه تشخیص می‌دهد که فرزندم اضافه وزن دارد؟
پزشک فرزندتان وزن و قد کودک را اندازه می‌گیرد و آن را روی نمودار رشد ترسیم می‌کند. پزشکان امروزه از سری جدید نمودارهای بدست آمده توسط مرکز کنترل بیماری‌ها استفاده می‌کنند که شاخص توده بدنی کودک یا BMI را لحاظ می‌کند، این شاخص نشان دهنده تناسب قد با وزن است. BMI در تشخیص چربی اضافه بدن شاخص بهتری از اندازه‌گیری وزن به تنهایی است. درحالی که BMI در بزرگسالان از طریق فرمولی ثابت محاسبه می‌گردد، BMI در کودکان به سن و جنسیت وابسته است تا تغییرات ترکیب بدن که با افزایش سن کودک اتفاق می‌افتد را هم در نظر بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین در پی انتشار این خبر که رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند، بازارهای مالی آسیا به این عملیات واکنش دادند.

 در حالی که بازار طلا این روزها رکودهای قیمتی پی در پی را می شکند و قیمت در بازارهای جهانی روندی افزایشی را طی می کند اما در سایر بازارها و بورس های معتبر قیمت ها روندی ریزشی را تجربه می کند . قیمت هر اونس طلا به بالاتر از ۱۶۰۰ دلار رسید . طلا در اولین ساعات آغاز معاملات در بازارهای جهانی رشدی ۴۰ دلاری را تجربه کرد اما به سرعت وارد فاز اصلاحی شده و در حال حاضر میزان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۲۳ دلار محدود شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این شرایط نشان می‌دهد عملیات ایران در اوچ اقتدار صورت گرفته است. در عین حال بهای هر بشکه نفت نیز با روندی افزایشی امروز به بالاتر از ۷۰ دلار رسید اما قیمت ها در بازار نفت نیز در نوسانی محسوس قرار دارند. با این حال روند ریزشی بورس های معتبر جهان متوقف نشده است. در ۱۰ دقیقه ابتدایی بازگشایی بورس های امریکا، معامله گران کاهش شدید شاخص و ریزش ارزش سهام را گزارش کرده اند. شاخص "نزدک" در اولین دقایق بازگشایی با ریزش دو دهم درصدی مواجه شده است . شاخص "داوجونز" نیز کاهش یک دهم درصدی و شاخص اس اند پی ۵۰۰، با کاهش یازده صدم درصد روبروست . داوجونز جهانی نیز با ریزش چهار دهم درصدی مواجه است . شاخص بورس "فوتسی" لندن ، "دکس" المان،"کک"فرانسه و "یورو استاکس" اتحادیه اروپا با ریزش محسوس مواجه شدند. بورس های هلند، اسپانیا، بلژیک، سوییس ، لهستان، نروژ و سوئد و ترکیه نیز با کاهش مواجه هستند. در این میان گزارش ها از سقوط بورس عربستان  نیز حکایت دارد. 

به گزارش بلومبرگ، آمار شاخص سهام در بازارهای سراسر آسیا نیز تا بدین لحظه با سقوط شدیدی رو به رو شدند و شاخص های سهام در این بورس ها از ژاپن تا چین دچار کاهش شدند.

اسامی جانباختگان دانش آموختگان شریف که امروز در هواپیمای اوکراینی حضور داشتند، اعلام شد.

 بر اثر سقوط هواپیمای اوکراینی که صبح امروز در حوالی صبا شهر استان تهران رخ داد، تعدادی از دانش آموختگان دانشگاه شریف جان باختند؛

اسامی این افراد به شرح زیر است؛ 

۱.  آرش پورضرابی
۲.  محمد صالحه
۳.  پونه گرجی
۴.  مهدی اسحقیان درچه
۵.  ایمان آقابالی
۶.  امیر اشرفی حبیب آبادی
۷.  حمیدرضا ستاره کوکب
۸.  الناز نبیی
۹.  زهرا حسنی سعدی
۱۰.  میلاد قاسمی آریایی
۱۱.  محمد امین بیروتی 

دانشگاه شریف اعلام کرده است که این لیست به روزرسانی خواهد شد.

به همین مناسبت سید حسن حسینی در دست نوشته ای جانباختن دانش آموختگان این دانشگاه را تسلیت گفت. متن این نامه به این شرح است؛

«با غم اندوه و فراوان، در این لحظات غم‌انگیز و تأثرآور، درگذشت تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف را در سانحه هوایی امروز، به خانواده این عزیزان، خانواده دانشگاه و جامعه دانشگاهی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

 برای همه ما، ساعات و لحظات بسیار سنگین و سختی است، این عزیزان، فرزندان ما هستند و خود را در غم خانواده آنان شریک می‌دانیم؛ خداوند متعال روح آنان را متعالی و آرامش و صبر و شکیبایی و اجر به خانواده آنان و همه ما عنایت کند».

 
 
علیرضا یاوری با بیان اینکه کودک نیاز به حرکت و جنبش دارد، اظهار کرد: بازی کودک بخش مهمی از نیاز کودک است که بر سلامت و آینده او اثر می گذارد.

وی با اشاره به دغدغه والدین درباره چگونگی بزرگ شدن و تربیت کودکان، افزود: بازی های کودکانه برای سنین شش تا ۱۲ سال لازم است، اما متاسفانه والدین امروزی بعد از دو سالگی شرایط بازی را برای کودکان فراهم نمی‌کنند و این فرصت را از دست می‌دهند، در حالی که کودک باید در دوران تحصیل همزمان بازی را ادامه دهد.

این روان شناس کودک با بیان اینکه بازی مهارت های مختلفی را در کودک پرورش می دهد، تصریح کرد: بازی موقعیت استفاده از قوه تخیل را در کودک به وجود می آورد و موجب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت او می شود.

یاوری رهایی کودک از ترس، کمرویی و خجالت بیهوده را یکی دیگر از کارکردهای بازی دانست و عنوان کرد: در بازی کودک همکاری، همیاری و مشارکت را یاد می گیرد و با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود.

وی با بیان اینکه بازی کودک موجب ابراز احساسات، عواطف، ترس ها و تردیدها، محبت، خشم و کینه و نگرانی ها می شود، گفت: بازی موجب رشد هماهنگ دستگاه ها و اعضای مختلف بدن می شود و حواس کودک را تقویت و نیرو و انرژی بدن او را به بهترین شکل مصرف می کند.

این روان شناس کودک با اشاره به نقش به سزای بازی در یادگیری زبان، اضافه کرد: کودک در قالب بازی یاد می گیرد که رفتارهای هوشمندانه از خود بروز دهد، اما بازی به تنهایی باعث بالا رفتن مهارت های مذکور نمی شود و والدین نقش اساسی را ایفا می کنند.

یاوری از والدین خواست به یک همبازی قابل اطمینان برای کودک خود تبدیل شوند و گفت: والدین باید به بازی کودک اهمیت دهند، زیرا زندگی او در بازی شکل واقعی به خود می گیرد، اما نباید در بازی کودک دخالت کنند و تنها راهنما و کمک کننده خوبی باشند.

وی با بیان اینکه والدین برای متوقف کردن بازی کودک نباید از امر و نهی استفاده کنند، یادآور شد: با توجه به روحیه کنجکاو کودک، والدین او را به گونه ای راهنمایی کنند که به تفکر مثبت و اندیشه خلاق و سازنده دست یابد.

این روان شناس کودک ادامه داد: باید مراقب باشیم که محیط بازی کودک موجب آسیب جسمی، فکری و یا روانی او نشود لذا والدین در انتخاب نوع بازی کودک به سن، جنس و توانایی های او توجه کنند.