مقایسه به روح کودکان ضربه وارد می کند
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش درآئین انتخابات انجمن اولیاء و مربیان شهر تهران گفت: مدرسه و خانواده هرچه هماهنگتر باشند تأثیر آموزشها افزایش خواهد داشت لذا ازآنجاکه جامعه هدف ما دانش آموزان هستند. هنر ما باید شنیدن صدای کودکان باشد.
وی بزرگسال پنداری کودکان را ازجمله عوامل نشنیدن صدای کودکان دانست و ادامه داد: به خاطر داشته باشیم در شورای مدرسه اگر نماینده دانشآموز حضور نداشته باشند، صدای کودکان شنیده نمیشود، لذا ما یاد گرفتهایم خودمان جای فرزندانمان صحبت کنیم. باید رویهمان را تغییر دهیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزشوپرورش گفت: اگر در برنامهریزیها نشان دهیم که به اقتضائات دوران کودکی توجه کردهایم مثل کنجکاوی و خلاقیت این بدان معنی است که صدای او را شنیدهایم.
وی با طرح این سؤال که؛ ما چه اندازه به کودکانمان فرصت دادهایم خودشان باشند؟ اظهارکرد: برخی خانوادهها فکر میکنند اگر فرزندشان برچسب نخبه و تیزهوش بخورد کار بزرگی انجام دادهاند، درحالیکه اگر به دانشگاهها و بازارکار بروند میبینند این ویژگیها متفاوت است.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه با تبلیغات صداوسیما ذهن خانوادهها با پیامهای غلط پرشده است اما کودکی بچههایمان را نابود کردهایم، ممکن است کودکان ما نمرههای خوبی بگیرند اما این به قیمت شاد نبودن آنها است.
وی اضافه کرد: به دلیل نگرش های نادرست، انتظارات خانوادهها از فرزندانشان صحیح نیست، لذا آزمونها و رقابتها و مقایسههای نابجا به کرامت ذاتی کودکانمان لطمه زده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزشوپرورش، انجمن اولیا و مربیان را بستری مناسب برای موضوع مدرسه محوری برشمرد و تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان به معنی مشارکت خانواده، مدرسه و دانشآموز برای شنیدن صدای کودکان در مدارس است.
وی با اشاره به اینکه نظام خلقت الهی مبتنی بر تشویق است، گفت: در نظام تربیتی خانواده باید درکنار فضای فیزیکی و علمی خوب مدرسه، یک فضای روانی و عاطفی خوبی نیز فراهم شود تا کودک وقتی وارد مدرسه شود حس کند که چقدر همکاران داخل مدرسه دوستش دارند.